De inhoudsopgave - al die andere berichten - staat in de rechter kolom die helaas HEEEEEL langzaam laadt. Scrollen dames en heren!
“All the business of war, and indeed all the business of life, is to endeavour to find out what you don’t know from what you do.” – Sir Arthur Wellesley, Duke of Wellington

"My dear. A lack of compassion can be as vulgar as an excess of tears. "
- Violet in Downton Abbey

"By perseverance the snail reached the ark. "
- Charles Spurgeon

"Not all those who wander are lost."
-Tolkien

28 januari 2010

Vele advocatenkantoren melden zich aan voor website maar toch leeft kennisuitwisseling minder in Nederland dan elders


Recentelijk heb ik een oproep geplaatst waarin specialisten vreemdelingenrecht werden opgeroepen zich te melden voor de website http://www.advocatenvreemdelingenrecht.nl/. Velen melden zich aan maar toch zie je in advocaturend Nederland een grote laksheid of onkunde op het gebied van de nieuwe media. Zelfs als ze een mailtje kregen dat ze al jaren door mij op de site stonden vermeld maar verzocht werden hun gegevens te controleren en wat extra informatie te geven (en dit alles voor noppes) hoorde je van velen niets terug. Bang dat je dan misschien iemand eens een kerstkaartje moet sturen of zo?

Blijkbaar doen dit soort kantoren geen onderzoek naar waar hun clienten vandaan komen. Diegenen die dat wel doen schreven mijzelf aan net na de lancering van de site jaren geleden. En dat waren dan mails als: "Dank voor de plaatsing. Waar heb ik dat aan te danken? Ik kreeg opeens allerlei clienten die mijn naam op uw site hadden zien staan". Iemand had berekend dat hij er zo 20 zaken extra door had gekregen.

Je ziet duidelijk een verschil met de Amerikaanse markt. De oproep in de groep voor vreemdelingenrecht juristen op Linkedin leverde vele mailtjes op uit de VS met het verzoek of ze ook op de site mochten en met een vriendelijk dankwoord. Maar daar leeft "legal marketing" veel meer.

Hier in Nederland moet je niet gek opkijken als een kantoor geen website heeft of wel een website maar niet per e-mail bereikbaar is. Ook heb je hier weinig sites die daadwerkelijk inhoudelijke informatie bieden gratis en voor niets voor de lezers op internet en dat zie je op Amerikaanse sites ook veel meer. (Sommige sites zijn ronduit knullig en de juristen beseffen dan blijkbaar niet dat ze voor de prijs van een net pak ook hun site netjes kunnen laten maken door een student.)

Sowieso lijkt het wel of men hier nog heel erg afschermend denkt richting concurrentie. Zo zie je bijvoorbeeld dat Amerikaanse juristen via Linkedin veel aan kennisuitwisseling doen terwijl de Nederlandse juristen wel graag lid worden van de vreemdelingenrecht-group op Linkedin maar over het algemeen dan graag puur als lezer actief zijn of met mij prive-berichten gaan uitwisselen en er blijkbaar voor terugschrikken om hun ervaring open en bloot te delen in zo'n groep. Waarom? Bang voor profiteurs of om ongevraagd lastig gevallen te worden door mede-leden?

Blijkbaar beseffen advocatenkantoren niet goed dat hun grootste concurrenten op dit gebied geen advocaat zijn. Juist voor de zakelijke markt pikken heel veel financieel adviseurs, relocation bureaus en juridisch adviseurs de betalende clienten uit de pappot en deze adviseurs doen wel van huis uit goed aan marketing. Kwalitatief kan dat jammer zijn want vreemdelingenrecht is toch echt een specialisme dat men moet leren en er niet zo maar even bij kunt doen. Juist in uitzonderlijke gevallen heb je toch echt het advies van een kenner nodig.

De toevoegingsklantjes mogen alleen naar een advocaat. En zo wordt daar oneerlijke concurrentie bedreven. Maar ja misschien wil een ander wel gewoon alleen betalende clienten en gunnen ze die aan de advocatuur. Veel advocaten met toevoegingen bedrijven marketing die te onschrijven valt als "Ik ga zitten en wacht tot een client aan de voordeur staat" omdat ze hopen dat het Juridisch Loket of Vluchtelingenwerk wel naar hun doorstuurt en ze actief werven te moeilijk of te duur vinden. Het gevolg is dat ze vooral clienten uit de lagere inkomensgroepen tegenover zich krijgen en dan proberen om een goed belegde boterham te krijgen door zo veel mogelijk toevoegingen voor zo min mogelijk tijd te doen. Terwijl goede kwaliteit en de juiste marketing wellicht meer werkbevrediging oplevert.

En dan ben je toch een sukkel dat je dan niet 5 minuten uittrekt om een mailtje te sturen. Maar wees gewaarschuwd: van wie ik niet hoor die gaat onherroepelijk van de site. Want kwaliteit meet zich ook door de mate waarin men laks met dit soort zaken omgaat!!!!




Geen opmerkingen:

Recente berichten


en meer

Vreemdelingenrecht.com blog Headline Animator

Lekker gemakkelijk: Neem een e-mail abonnement op deze blog

Leuk dat u vandaag deze weblog leest! Wist u dat u zich kan aanmelden voor een e-mail abonnement? Wanneer ik dan nieuwe berichten plaats krijgt u hooguit eens per dag een mailtje met een overzicht van de nieuwe berichten. Die berichten kunnen gaan over wat er in de krant staat over asielzoekers, migranten of politieke strubbelingen over het vreemdelingenbeleid, maar het kunnen ook interessante uitspraken van de rechtbank of de Raad van State betreffen of nieuw beleid van meneer Teeven. Een abonnement kost u niets. Het enige wat u hoeft te doen is op onderstaande link te klikken en later er om te denken dat u uw wens bevestigt (u krijgt hiervoor een engelstalig mailtje van feedburner dus let op uw spamfilter!!!!)

Subscribe to Vreemdelingenrecht.com blog by Email

Vreemdelingenrecht.com blog Headline Animator