Informatie over het Nederlandse vreemdelingenrecht en nationaliteitsrecht, inburgering, diversiteit, expats, vluchtelingen en gezinshereniging enz. Maar ook vacatures voor juristen die bezig willen houden in een internationale setting of zich in het vreemdelingenrecht willen verdiepen.
- immigration law blog on Dutch visa, residence permits, citizenship, nationality etc. -
Redactie mevr. mr M.W.W. Raspe (berichten uit de media zijn niet altijd ook haar mening)
28 januari 2010
Vele advocatenkantoren melden zich aan voor website maar toch leeft kennisuitwisseling minder in Nederland dan elders
Recentelijk heb ik een oproep geplaatst waarin specialisten vreemdelingenrecht werden opgeroepen zich te melden voor de website http://www.advocatenvreemdelingenrecht.nl/. Velen melden zich aan maar toch zie je in advocaturend Nederland een grote laksheid of onkunde op het gebied van de nieuwe media. Zelfs als ze een mailtje kregen dat ze al jaren door mij op de site stonden vermeld maar verzocht werden hun gegevens te controleren en wat extra informatie te geven (en dit alles voor noppes) hoorde je van velen niets terug. Bang dat je dan misschien iemand eens een kerstkaartje moet sturen of zo?
Blijkbaar doen dit soort kantoren geen onderzoek naar waar hun clienten vandaan komen. Diegenen die dat wel doen schreven mijzelf aan net na de lancering van de site jaren geleden. En dat waren dan mails als: "Dank voor de plaatsing. Waar heb ik dat aan te danken? Ik kreeg opeens allerlei clienten die mijn naam op uw site hadden zien staan". Iemand had berekend dat hij er zo 20 zaken extra door had gekregen.
Je ziet duidelijk een verschil met de Amerikaanse markt. De oproep in de groep voor vreemdelingenrecht juristen op Linkedin leverde vele mailtjes op uit de VS met het verzoek of ze ook op de site mochten en met een vriendelijk dankwoord. Maar daar leeft "legal marketing" veel meer.
Hier in Nederland moet je niet gek opkijken als een kantoor geen website heeft of wel een website maar niet per e-mail bereikbaar is. Ook heb je hier weinig sites die daadwerkelijk inhoudelijke informatie bieden gratis en voor niets voor de lezers op internet en dat zie je op Amerikaanse sites ook veel meer. (Sommige sites zijn ronduit knullig en de juristen beseffen dan blijkbaar niet dat ze voor de prijs van een net pak ook hun site netjes kunnen laten maken door een student.)
Sowieso lijkt het wel of men hier nog heel erg afschermend denkt richting concurrentie. Zo zie je bijvoorbeeld dat Amerikaanse juristen via Linkedin veel aan kennisuitwisseling doen terwijl de Nederlandse juristen wel graag lid worden van de vreemdelingenrecht-group op Linkedin maar over het algemeen dan graag puur als lezer actief zijn of met mij prive-berichten gaan uitwisselen en er blijkbaar voor terugschrikken om hun ervaring open en bloot te delen in zo'n groep. Waarom? Bang voor profiteurs of om ongevraagd lastig gevallen te worden door mede-leden?
Blijkbaar beseffen advocatenkantoren niet goed dat hun grootste concurrenten op dit gebied geen advocaat zijn. Juist voor de zakelijke markt pikken heel veel financieel adviseurs, relocation bureaus en juridisch adviseurs de betalende clienten uit de pappot en deze adviseurs doen wel van huis uit goed aan marketing. Kwalitatief kan dat jammer zijn want vreemdelingenrecht is toch echt een specialisme dat men moet leren en er niet zo maar even bij kunt doen. Juist in uitzonderlijke gevallen heb je toch echt het advies van een kenner nodig.
De toevoegingsklantjes mogen alleen naar een advocaat. En zo wordt daar oneerlijke concurrentie bedreven. Maar ja misschien wil een ander wel gewoon alleen betalende clienten en gunnen ze die aan de advocatuur. Veel advocaten met toevoegingen bedrijven marketing die te onschrijven valt als "Ik ga zitten en wacht tot een client aan de voordeur staat" omdat ze hopen dat het Juridisch Loket of Vluchtelingenwerk wel naar hun doorstuurt en ze actief werven te moeilijk of te duur vinden. Het gevolg is dat ze vooral clienten uit de lagere inkomensgroepen tegenover zich krijgen en dan proberen om een goed belegde boterham te krijgen door zo veel mogelijk toevoegingen voor zo min mogelijk tijd te doen. Terwijl goede kwaliteit en de juiste marketing wellicht meer werkbevrediging oplevert.
En dan ben je toch een sukkel dat je dan niet 5 minuten uittrekt om een mailtje te sturen. Maar wees gewaarschuwd: van wie ik niet hoor die gaat onherroepelijk van de site. Want kwaliteit meet zich ook door de mate waarin men laks met dit soort zaken omgaat!!!!
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Aanbevolen post
Wytzia Raspe over vluchtelingen, AZC’s, cruiseschepen en mensensmokkelaars
Mr. van de week is Wytzia Raspe. Zij is 25 jaar jurist vreemdelingenrecht in allerlei verschillende rollen. Sinds 2005 schrijft en blogt z...
-
Amice Advocaten Vacatures Vacatures Amice Advocaten te Utrecht Vacature m/v jurist migratierecht bij Amice Advocaten Utrecht Amice Advocat...
-
RECHTBANK DEN HAAG Zittingsplaats Amsterdam Bestuursrecht zaaknummer: NL...
-
Asiel, Syrië, beleid teruggekeerde Syriërs, onvoldoende blijk van zorgvuldige beoordeling omstandigheden, geslaagd beroep op gelijkheidsbe...
-
Op zoek naar interessante jurisprudentie voor op mijn blog moet ik me eerst door lijsten vol uitspraken heen worstelen waar de minister veel...
-
Iemand vertelde op de Linkedingroep Vreemdelingenrecht dat hij bij zijn verhuizing naar België daar werd ingeschreven in het Wachtregister. ...
-
Wilt u naturaliseren of een verblijfsvergunning? Dit vraagt u aan bij de Immigratie en Naturalisatie Dienst (IND) . Hebt u voor uw aa...
-
Professor Rodrigues heeft me gevraagd de volgende studiemiddag onder uw aandacht te brengen: Datum 14 juni 2017 Tijd 14:00 - 17:00 ...
-
Leraar Saad in het zonnetje gezet door Maassluise wethouders: 'Voorbeeld voor anderen' Saad Alkassoum uit Maassluis is geëerd vanweg...
-
Een van mijn eerste visa clienten werd tot in bezwaar geweigerd want hij zou natuurlijk niet terugkeren naar #Pakistan en omdat hij de mogel...
-
DIT BELEID IS AFGESCHAFT. Tegenwoordig probeer ik het voor klanten op basis van artikel 8 EVRM of op basis van Richtlijn 2004/28 (in de vol...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten