01 maart 2010

'Het begin was heel moeilijk, nu gaat het goed'


De tweelingbroers Redouane en Achmed Taouil ontwikkelen tijdens hun studie communicatiewetenschappen een model dat de regels en codes voor communicatie en gedrag kenschetst op basis van kernwaarden. De hoogleraar bij wie ze afstuderen, is enthousiast over hun methodiek en adviseert hun deze verder te ontwikkelen binnen een eigen bedrijf.


Kernwaarden?
'Kernwaarden, leefgewoonten en leefregels kunnen sterk verschillen per bevolkingsgroep, en daarom bereiken bedrijven en overheden met hun communicatie lang niet alle doelgroepen die ze graag zouden willen bereiken. Dit kernwaardemodel moet daarvoor een oplossing bieden. Overheden merken bijvoorbeeld dat hun campagnes en wervingsacties weinig respons opleveren van allochtonen. Dat is vaak niet zo omdat er geen interesse is vanuit allochtone jongeren, maar domweg omdat die campagnes hen niet bereiken. Deze groep hangt andere kernwaarden aan. Die vragen een specifieke manier van communiceren van gemeente of Rijk.'

Graag een voorbeeld?
'Het lukt onderwijsinstellingen onvoldoende om allochtone studenten binnen te halen. Dit komt voor een belangrijk deel doordat autochtone studenten zich anders op een vervolgstudie oriënteren dan allochtonen. Zij bezoeken open dagen, spreken met studieadviseurs en kijken hoe en waar ze zich het beste kunnen ontplooien. Allochtone studenten daarentegen gaan meestal binnen hun eigen netwerk te rade. Als de community aangeeft dat je het beste rechten in Leiden kunt gaan studeren, doen ze dat. Wordt er echter gezegd dat ze beter helemaal geen universitaire studie kunnen volgen, dan wordt dat advies vaak ook opgevolgd. Onderwijsinstellingen hebben daar weinig invloed op. Zij zien de studenten pas als zij zich inschrijven.'

Slaat het model aan?
'Onze eerste opdracht kregen we van de Universiteit Twente. We hebben voor hen in kaart gebracht hoe ze beter studenten kunnen werven, maar ook hoe ze hen beter kunnen begeleiden als ze eenmaal binnen zijn. Dit om vroegtijdige uitstroom te voorkomen. Daarna bleef het stil. Het begin is heel moeilijk geweest. Gelukkig woonden we nog thuis en hadden we weinig kosten.'

Wat viel tegen?
'Ambtenaren van boven de vijftig die al meer dan twintig jaar hetzelfde doen. Daar kom je echt niet binnen. De jongere garde daarentegen staat open voor innovatie en gaat voor kwaliteit. Zij gunnen het ons als jonge ondernemers veel meer.'

Veel koude acquisitie?
'Dat eerste halfjaar hebben we veel gebeld en waar mogelijk presentaties gegeven. Het was wachten totdat we ergens een kans zouden krijgen. Die kwam van de gemeente Enschede, die advies wilde over haar taalbeleid. Ondanks alle inspanningen bleven vierjarige allochtone kinderen daar op school komen met een taalachterstand. Na Enschede begon het gelukkig te lopen.'

Vertrouwen in de toekomst?
'Zeker. We hebben een nieuw kantoor betrokken en zijn door het binnenhalen van commerciële klanten niet meer alleen afhankelijk van de overheid. Daarnaast krijgen we meer vraag om onderzoek te doen naar internetgebruik van doelgroepen.'

Profiel:
Leeftijden: beiden 27 jaar oud Bedrijf: Marotura Activiteit: Communicatie, Onderzoek & Internet op basis van kernwaarden Jaaromzet: euro 400.000 (2010)

Bron: http://www.fd.nl/artikel/14318580/begin-was-heel-moeilijk-gaat-goed

Geen opmerkingen:

Aanbevolen post

Wytzia Raspe over vluchtelingen, AZC’s, cruiseschepen en mensensmokkelaars

Mr. van de week is Wytzia Raspe. Zij is 25 jaar jurist vreemdelingenrecht in allerlei verschillende rollen. Sinds 2005 schrijft en blogt z...