Baanbrekende uitspraak Europese Hof voor Turkse werknemers
Op 29 april 2010 heeft het Hof van Justitie van de Europese Unie een mokerslag uitgedeeld aan het vreemdelingenbeleid voor Turkse onderdanen in de EU-landen zoals Duitsland, Groot Brittanië en Nederland. Het zal grote gevolgen hebben voor de verscherpte maatregelen die de afgelopen jaren zijn ingevoerd om de toestroom van Turken te beperken. Voor Nederland betekent dit dat de leges sterk omlaag moeten, de mvv-eis en het inburgeringsexamen buitenland zullen komen te vervallen en dat de inburgering in Nederland niet langer verplicht mag worden gesteld. Ook het intrekken van de verblijfsvergunning na strafrechtelijke veroordelingen zal niet snel meer door de beugel kunnen. Wanneer Nederland dit precies zal aanpassen is niet bekend, naar verwachting na de zomer.
Het arrest heeft alleen gevolgen voor Turken. Andere derdenlanders, zoals Marokkanen of Kaapverdianen zullen hier dus geen rechten aan kunnen ontlenen.
Leges
De zaak was door de Europese Commissie aangespannen over de vraag of Nederland de hoge leges voor aanvraag en verlenging van een verblijfsvergunning ook aan Turken mocht vragen nu zij bepaalde rechten ontlenen aan een verdrag tussen de EU en Turkije, de Associatieovereenkomst EEG-Turkije. Om die vraag goed te beantwoorden is het Hof ingegaan op de zogenaamde 'stand still bepaling' in art 13 van Besluit 1/80 van de Associatieraad EEG-Turkije. Dit besluit is 1976 in werking getreden voor Turkse werknemers en vanaf 1980 voor hun gezinsleden.Tot verrassing van vriend en vijand besluit het Hof dat deze standstill bepaling niet alleen geldt voor Turken die al tot Nederland zijn toegelaten op grond van het nationale recht, maar ook voor nieuwkomers.
Veel soepeler
Dit betekent dat alle ingevoerde maatregelen sinds 1976/1980 voor Turkse werknemers en hun gezinsleden geen geldingskracht hebben. Nederland zal voor deze groep het beleid moeten hanteren van 30 jaar geleden. Op veel onderdelen was dit veel soepeler dan de huidige regels. In het oog springt vooral de mvv-eis. Turken die al (illegaal) in Nederland zijn en hier kunnen werken of bij een Turkse werknemer als gezinslid willen wonen, zullen dus ook direct een aanvraag in kunnen indienen en hoeven niet terug om de mvv-procedure te doorlopen. Ook het inburgeringsexamen buitenland is van de baan voor gezinsleden van de Turkse werknemer. De visumplicht bij overigens onaangetast. Turken die nog niet in Nederland zijn moeten dus wel een visum aanvragen voordat zij toegang krijgen. In de meeste gevallen zal dit betekenen dat zij toch en mvv moeten aanvragen, maar deze mag niet meer kosten dan 40 euro en zal veel makkelijker worden afgegeven. Zie verder dit nieuwsbericht van Forum
Chakroun-arrest
Het leges-arrest is een nieuwe breuk met de plannen en wensen van veel politieke partijen. Door het arrest van Chakroun tegen Nederland van 4 maart 2010 is de inkomennorm van 120% al verlaagd naar 100%. Ook verviel de leeftijdsgrens van 21 jaar zodat ook jongeren hun partner uit het buitenland mogen halen.
Dit bericht is geschreven door Julien Luscuere, advocaat vreemdelingenrecht in Rotterdam
Bron: http://www.ldja.nl/nl/nieuws-informatie-migratierecht/baanbrekende-uitspraak-voor-turkse-werkne-2.html
Het arrest heeft alleen gevolgen voor Turken. Andere derdenlanders, zoals Marokkanen of Kaapverdianen zullen hier dus geen rechten aan kunnen ontlenen.
Leges
De zaak was door de Europese Commissie aangespannen over de vraag of Nederland de hoge leges voor aanvraag en verlenging van een verblijfsvergunning ook aan Turken mocht vragen nu zij bepaalde rechten ontlenen aan een verdrag tussen de EU en Turkije, de Associatieovereenkomst EEG-Turkije. Om die vraag goed te beantwoorden is het Hof ingegaan op de zogenaamde 'stand still bepaling' in art 13 van Besluit 1/80 van de Associatieraad EEG-Turkije. Dit besluit is 1976 in werking getreden voor Turkse werknemers en vanaf 1980 voor hun gezinsleden.Tot verrassing van vriend en vijand besluit het Hof dat deze standstill bepaling niet alleen geldt voor Turken die al tot Nederland zijn toegelaten op grond van het nationale recht, maar ook voor nieuwkomers.
Veel soepeler
Dit betekent dat alle ingevoerde maatregelen sinds 1976/1980 voor Turkse werknemers en hun gezinsleden geen geldingskracht hebben. Nederland zal voor deze groep het beleid moeten hanteren van 30 jaar geleden. Op veel onderdelen was dit veel soepeler dan de huidige regels. In het oog springt vooral de mvv-eis. Turken die al (illegaal) in Nederland zijn en hier kunnen werken of bij een Turkse werknemer als gezinslid willen wonen, zullen dus ook direct een aanvraag in kunnen indienen en hoeven niet terug om de mvv-procedure te doorlopen. Ook het inburgeringsexamen buitenland is van de baan voor gezinsleden van de Turkse werknemer. De visumplicht bij overigens onaangetast. Turken die nog niet in Nederland zijn moeten dus wel een visum aanvragen voordat zij toegang krijgen. In de meeste gevallen zal dit betekenen dat zij toch en mvv moeten aanvragen, maar deze mag niet meer kosten dan 40 euro en zal veel makkelijker worden afgegeven. Zie verder dit nieuwsbericht van Forum
Chakroun-arrest
Het leges-arrest is een nieuwe breuk met de plannen en wensen van veel politieke partijen. Door het arrest van Chakroun tegen Nederland van 4 maart 2010 is de inkomennorm van 120% al verlaagd naar 100%. Ook verviel de leeftijdsgrens van 21 jaar zodat ook jongeren hun partner uit het buitenland mogen halen.
Dit bericht is geschreven door Julien Luscuere, advocaat vreemdelingenrecht in Rotterdam
Bron: http://www.ldja.nl/nl/nieuws-informatie-migratierecht/baanbrekende-uitspraak-voor-turkse-werkne-2.html
Reacties