Na onderzoek van de krant blijkt dat medewerkers van Aanmeldcentra te maken hebben met geweldsincidenten van asielzoekers.
"Medewerkers van de aanmeldcentra (Den Bosch, Zevenaar, Ter Apel en Apeldoorn) meldden tussen 2012 en 2015 ruim driehonderd agressie-incidenten. Het is voor het eerst dat deze verslagen naar buiten komen. Sinds 2011 houdt de IND de incidenten nauwkeurig bij om inzicht te krijgen in de aard en omvang ervan. In drie jaar tijd werden tevens 358 zelfmoorddreigingen of -pogingen gemeld.
De werkelijke aantallen liggen hoger, omdat incidenten op het aanmeldcentrum Schiphol vanaf 2013 in een ander systeem werden geregistreerd. Ook meldden IND'ers lang niet alle incidenten"
In een aanvullend artikel vertelt medewerkster Maaike dat ze iedere twee maanden wordt bedreigd.
"Agressie bij de IND: 'Jullie zijn moordenaars'" http://www.volkskrant.nl/4113020
De reactie van Vluchtelingenwerk op deze cijfers is als volgt:
"Vluchtelingenwerk Nederland noemt het 'triest' dat IND-medewerkers geconfronteerd worden met agressie. De organisatie wijst er op dat de vertoonde agressie van asielzoekers 'vaak tegen zichzelf is gericht', en dat de cijfers relatief gezien meevallen. 'Het gaat om ongeveer 100 meldingen per jaar, op 22 duizend mensen die in 2014 asiel vroegen is dat een heel klein percentage.'"
Dat vind ik persoonlijk wel een heel ongelukkige reactie. Stel we zouden zeggen dat de bedreigingen van NS-conductrices best wel heel laag zijn als je dat vergelijkt met de hoeveelheid reizigers die met de trein gaan als zo'n dame met de dood wordt bedreigd dan zou dat niet acceptabel worden geacht.
Het NRC merkt op dat niet alleen in aanmeldcentra maar ook in reguliere asielzoekerscentra veel geweldsincidenten zijn:
"Niet alleen in aanmeldcentra, maar ook in asielzoekerscentra is geregeld sprake van incidenten. Alleen al in de eerste zes maanden van vorig jaar werden daar 2.741 gevallen geregistreerd. Onder de incidenten zijn dertien zelfmoorden, tachtig zelfmoordpogingen, vier zelfverbrandingen, 47 mishandelingen, 124 intimidaties en 23 hongerstakingen.
http://www.nrc.nl/nieuws/2015/08/04/personeel-aanmeldcentra-slachtoffer-van-agressief-gedrag-asielzoekers/
Ik moet zeggen dat de politiek deze keer in mij optiek zinnig reageert zoals in het Volkskrant artikel is opgetekend:
"De VVD zegt in een schriftelijke reactie het ontoelaatbaar te vinden dat 'mensen die stellen vluchteling te zijn en juist hun land hebben verlaten vanwege geweld, hier onveilige situaties creëren voor anderen'. 'Handen af van onze medewerkers die een publieke taak uitvoeren! Veiligheid moet de hoogste prioriteit hebben. Standaard moet aangifte worden gedaan, hetgeen consequenties kan hebben voor de asielprocedure.'
De VVD wil dat bij een volgend debat in de Kamer met staatssecretaris Dijkhoff aan de orde stellen. Ook de SP wil na het reces van Dijkhoff weten of de IND-medewerkers voldoende worden gesteund. 'Je moet voorkomen dat ze op de lange termijn beschadigd raken, voor hunzelf en voor het belangrijke werk dat ze doen', aldus SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen."
.
Veel mensen die hier asiel aanvragen komen uit een land waar agressie hoogtij viert en de "rule of law" ver te zoeken is. Laat die mensen direct duidelijk worden gemaakt dat dat hier in Nederland niet het geval is. Zij een veilige plek om asiel aan te vragen, wij een veilig land houden ook nu zij er zijn.
Voor de mensen die hulp bieden aan asielzoekers ook misschien een moment voor bezinning. Ik heb vele malen mensen horen vertellen dat mensen bij de IND allemaal nazies zijn. Tijdens mijn training als vrijwilliger op een asielzoekerscentrum in 1995 werden de mensen van de Vreemdelingenpolitie die de Nader Gehoren toentertijd afnamen echt als boemannen (m/v) afgeschilderd. In de Linkedingroep hebben we iemand meegemaakt die uitgeprocedeerden bijstond en die echt een tijd nodig bleek te hebben om niet van leer te trekken tegen bijvoorbeeld IND-ers maar uiteindelijk heel blij was dat ze hen had leren kennen. Als je tegen een client uit het buitenland een verhaal afsteekt alsof die ambtenaar die je huisvest in een asielzoekerscentrum of die je een gehoor afneemt een vreselijk mens is of dat mensen een client geen eerlijke kans geven dan zal die persoon die uit een buitenland met een andere cultuur komt en die er alles aan gelegen is om hier die status te krijgen wellicht zich ook op een bepaalde manier tegen zo iemand gaan gedragen. Let dus op wat uit je mond komt. En als die client zich ongewenst gedraagt zeg dat dan ook. Ik heb wel eens iemand die een enorme waffel tegen onze secretaresse had afgestoken persoonlijk bij haar excuses laten maken omdat ik hem anders niet meer wilde bijstaan. Het is ook jouw land waar die persoon wil komen wonen.Geef een goed voorbeeld en corrigeer! Leer iemand "Zo doen we het hier niet. Dat wist jij misschien nog niet en ik kan me voorstellen dat je ook erg onder spanning staat maar nu weet je het wel".
WERK JIJ BIJ DE COA, MEDISCHE DIENST, BEVEILIGING, IND of DTenV en heb je hier mee te maken op het werk? Vul de enquete rechts in die ik zo ga plaatsen daar!
Interessant artikel? Deel het eens met uw netwerk en help mee met het verspreiden van de bekendheid van dit blog. Er staan wellicht nog meer artikelen op dit weblog die u zullen boeien. Kijk gerust eens rond. Zelf graag wat willen plaatsen? Mail dan webmaster@vreemdelingenrecht.com In verband met geldwolven die denken geld te kunnen claimen op krantenartikelen die op een blog als deze worden geplaatst maar na meestal een dag voor de krantenlezers aan leeswaardigheid hebben ingeboet terwijl wij vreemdelingenrecht specialisten ze soms wel nog jaren gebruiken om er een kopie van te maken voor een zaak ga ik over tot het plaatsen van alleen het eerste stukje. Ja ik weet het: de kans dat u doorklikt is geringer dan wanneer het hele artikel hier staat en een kopie van het orgineel maken handig kan zijn voor uw zaak. Wilt u zelf wat overnemen van dit weblog. Dat mag. Zet er alleen even een link bij naar het desbetreffende artikel zodat mensen niet alleen dat wat u knipt en plakt kunnen lezen maar dat ook kunnen doen in de context.
1 opmerking:
Geheel eens met jouw commentaar. De reactie van VVN is teleurstellend. Ook daar is heus bekend dat het gros van incidenten als niet registratiewaardig wordt gezien of beoordeeld maar simpelweg als 'part of the job'. Een dergelijke reactie vind ik ook sneu voor eigen medewerkers/vrijwilligers en getuigen van weinig inzicht in waarmee zij te kampen (kunnen) krijgen.
Collega IND heeft oprecht en integer haar verhaal gedaan. Zoals altijd als het maar iets met asielzoekers te maken heeft, zijn er vervolgens lieden zijn die talrijke, uit verband gerukte overtrokken reacties plaatsen.
Vanuit de politiek zo ver beter commentaar inderdaad. Van Sharon Gesthuizen zo waar een soort compliment :-)
Een reactie posten