1 okt 2015
“Oei, kunnen wij dit op een verantwoorde wijze aan?” Die vraag stelde Jan de Boer zijn team toen hij van Vluchtelingenwerk het verzoek kreeg drie Syrische kinderen op zijn school te plaatsen. Zijn mensen waren positief. Maar ze wilden niet het wiel opnieuw uitvinden.
“Wij waren totaal onervaren in het geven van onderwijs aan kinderen die de Nederlandse taal niet machtig zijn”, vertelt De Boer. Zijn Dr. G.A. Wumkesskoalle in Joure was totaal onervaren. “Meertaligheid? Dat is hier in de praktijk Fries en Nederlands.”
Passend onderwijs
Maar met de komst van een Syrisch gezin met vier kinderen, kwam daar verandering in. De Boer wilde alles proberen om hen een plek op school te geven. “De basis is: wij zijn een school in een wijk. En de kinderen uit die wijk zijn welkom. Tenzij het natuurlijk écht niet anders kan.”
Veilig en welkom
De drie (en inmiddels vijf) Syrische kinderen hebben beduidend andere onderwijsbehoeften dan wat het team van de Dr. G.A. Wumkesskoalle gewend was. Wel was haar direct duidelijk waar de prioriteit lag: “Welbevinden. De kinderen moesten zich allereerst veilig en welkom voelen en lekker in hun vel zitten. Alleen dán kom je tot leren.”
De Boer ging de klassen rond om de kinderen op de hoogte te stellen van de komst van Syrische klasgenootjes. Hij vroeg kinderen die tijdens de basisschoolperiode naar Joure verhuisd waren wat zij ervan vonden om op een nieuwe school te komen. Spannend, natuurlijk. “En toen vertelde ik dat er nieuwe kinderen kwamen. Die het waarschijnlijk ook spannend vonden. En die geen Nederlands spraken.” Dat sprak tot de verbeelding. De leerlingen dachten graag mee over hoe hun nieuwe klasgenootjes zich welkom te laten voelen. En hun ouders reageerden ook positief.
Op werkbezoek
Naast welbevinden is het zo snel mogelijk leren van de Nederlandse taal natuurlijk prioriteit nummer twee. De Dr. G.A. Wumkesskoalle wilde niet opnieuw het wiel uitvinden. Daarom gingen onderwijsassistente en ib’er op werkbezoek bij een school in Drachten en bij de taalschool in Haarlem (meer informatie op www.lowan.nl). Ze kamen geïnspireerd terug.
Toelage
De Boer belde intussen naar de Inspectie om te vragen of er eigenlijk faciliteiten zijn waarvan hij gebruik kon maken. En ja: als je vier kinderen onderwijst die minder dan een jaar in Nederland zijn, heb je recht op een startpremie van 10.000 euro van het Ministerie voor mensen en middelen. Na een paar maanden volgt een toelage om de boel draaiende te houden.
“Wij hebben het organisatorisch omgezet”, vertelt De Boer over zijn aanpak. “Onderwijsassistent Judith geeft de kinderen twee keer per dag Nederlandse les. En verder moet iedereen wat water bij de wijn doen.”
Zwemles
De directeur verwacht binnenkort meer vluchtelingenkinderen op zijn school. En hij bemoeit zich intussen ook met meer dan alleen het onderwijs voor deze kinderen. “Zwemles bijvoorbeeld, dat hebben wij niet in ons pakket. Maar die kinderen moeten een zwemdiploma halen. Daarover heb ik dan contact met Vluchtelingenwerk.”
De Boer nodigt scholen die met vluchtelingenkinderen te maken krijgen van harte uit contact met hem op te nemen om hen over zijn werkwijze te vertellen. Contactgegevens staan op de website van de Dr. G.A. Wumkesskoalle
Interessant artikel? Deel het eens met uw netwerk en help mee met het verspreiden van de bekendheid van dit blog. Er staan wellicht nog meer artikelen op dit weblog die u zullen boeien. Kijk gerust eens rond. Zelf graag wat willen plaatsen? Mail dan webmaster@vreemdelingenrecht.com In verband met geldwolven die denken geld te kunnen claimen op krantenartikelen die op een blog als deze worden geplaatst maar na meestal een dag voor de krantenlezers aan leeswaardigheid hebben ingeboet terwijl wij vreemdelingenrecht specialisten ze soms wel nog jaren gebruiken om er een kopie van te maken voor een zaak ga ik over tot het plaatsen van alleen het eerste stukje. Ja ik weet het: de kans dat u doorklikt is geringer dan wanneer het hele artikel hier staat en een kopie van het orgineel maken handig kan zijn voor uw zaak. Wilt u zelf wat overnemen van dit weblog. Dat mag. Zet er alleen even een link bij naar het desbetreffende artikel zodat mensen niet alleen dat wat u knipt en plakt kunnen lezen maar dat ook kunnen doen in de context.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten