Wibra kiest voor allochtone modellen
BRUSSEL - De Nederlandse winkelketen Wibra maakt reclame met allochtone modellen. Een nieuwe trend.
Van onze redacteur
Wibra ontwierp de allochtonenfolder oorspronkelijk voor de Nederlandse markt. 'Maar in Vlaanderen, waar we vijftig filialen hebben, verdelen we net dezelfde folder. In Wallonië verspreiden we de reclame ook, maar dan wel in de Franse versie. Vooral in Wallonië doen we goede zaken net omdat de bevolking daar armer is', zegt zaakvoerder Ron Wierdsma.
'We moeten er eerlijk in zijn: de klanten van Wibra zitten aan de onderkant van de sociale ladder. Dus ook bij de allochtonen. Maar dankzij die klanten eten wel 2.700personeelsleden. Het is dan niet meer dan passend om die hele grote klantengroep in onze reclame op te nemen. We deden het al sporadisch, nu dus veel zichtbaarder.'
In Vlaanderen heeft Dimitri Cools van het bureau Cools Concepts ervaring met alternatieve reclamevoering. Zijn bureau was onlangs een van de eerste om een uitgesproken homoreclame te maken. Voor meubelfabrikant Nirwana legden ze twee mannen in één bed.
'Maar allochtonen in reclame zijn niet zo extreem uitzonderlijk. Wij doen het al een poos voor bijvoorbeeld de stad Antwerpen en Gamma. Daarin voeren we niet alleen allochtonen op, maar ook ouderen.'
Wel opvallend: de reclamemakers hebben de medioren - kapitaalkrachtige 55-plussers - gevonden, maar als ze allochtonen opvoeren, zijn dat alleen maar jongeren. 'Inderdaad frappant', zegt Dimitri Cools. 'Allicht heeft het te maken met de producten waarvoor ze allochtonen inzetten. Vaak zijn dat kledingstukken en gadgets waar veertigers en vijftigers geen boodschap aan hebben.'
Toch moet je oppassen dat je niet overdrijft met politieke correctheid, zegt Cools. 'Als ik bijvoorbeeld voor een wielerwedstrijd een reclamebeeld moet maken, dan zou ik daar geen allochtonen op zetten. Op een brochure over moederschap zou ik een blanke moeder met kind zetten. Zet je op die cover een gekleurde moeder, dan wek je meteen de indruk je tot één doelgroep te richten.'
Cools Concepts haalt de allochtone modellen bij Grappa, het productiehuis rond Luk Wyns - onder andere als acteur bekend van Matroesjka's. 'We zijn net klaar met de opnames van vijf tv-spotjes voor Triple P, een opvoedingsproject waar de provincie Antwerpen haar schouders onder zet', zegt Luk Wyns. 'Op hun vraag gebruiken we in één van die spotjes twee allochtone gezichten, een moeder en een kind. En dat is goed: reclame moet een afspiegeling zijn van de samenleving.'
'Het is niet altijd makkelijk om die allochtone modellen te vinden', zegt Wyns. 'We doen meestal een beroep op mensen die we kennen in onze onmiddellijke omgeving. In de televisiecampagne van Gamma zie je bijvoorbeeld de toen nog compleet onbekende Nelson Moraïs. Vorig jaar raakte hij bekend na zijn geslaagde deelname aan Eurosong. Toen wij hem “gebruikten,, was hij nog gewoon de broer van Elsie, de vriendin van mijn zoon.'
'Je voelt bij hen een zekere angst om als “wallpaper, gebruikt te worden, om uitgebeeld te worden in een lagere sociale positie.'Jozef De Witte van het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en voor Racismebestrijding is niet verbaasd over de Wibrareclame: 'We zeggen altijd dat bedrijven uit eigenbelang een diversiteitsbeleid moeten voeren. Als de helft van de Wibraklanten allochtoon is, zouden ze wel gek zijn om die groep niet in hun reclamebeeld op te nemen.'
Toch vreemd dat wij hier allochtonen in de reclame opnemen terwijl veel Maghreblanden reclame voeren met alleen maar blanken. 'Reclame verkoopt dromen. De boodschap is dan: als je dit product koopt, behoor je tot de westerse wereld', zegt De Witte.
Bron: http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=LE2H6U6H&subsection=3
Van onze redacteur
Wibra ontwierp de allochtonenfolder oorspronkelijk voor de Nederlandse markt. 'Maar in Vlaanderen, waar we vijftig filialen hebben, verdelen we net dezelfde folder. In Wallonië verspreiden we de reclame ook, maar dan wel in de Franse versie. Vooral in Wallonië doen we goede zaken net omdat de bevolking daar armer is', zegt zaakvoerder Ron Wierdsma.
'We moeten er eerlijk in zijn: de klanten van Wibra zitten aan de onderkant van de sociale ladder. Dus ook bij de allochtonen. Maar dankzij die klanten eten wel 2.700personeelsleden. Het is dan niet meer dan passend om die hele grote klantengroep in onze reclame op te nemen. We deden het al sporadisch, nu dus veel zichtbaarder.'
In Vlaanderen heeft Dimitri Cools van het bureau Cools Concepts ervaring met alternatieve reclamevoering. Zijn bureau was onlangs een van de eerste om een uitgesproken homoreclame te maken. Voor meubelfabrikant Nirwana legden ze twee mannen in één bed.
'Maar allochtonen in reclame zijn niet zo extreem uitzonderlijk. Wij doen het al een poos voor bijvoorbeeld de stad Antwerpen en Gamma. Daarin voeren we niet alleen allochtonen op, maar ook ouderen.'
Wel opvallend: de reclamemakers hebben de medioren - kapitaalkrachtige 55-plussers - gevonden, maar als ze allochtonen opvoeren, zijn dat alleen maar jongeren. 'Inderdaad frappant', zegt Dimitri Cools. 'Allicht heeft het te maken met de producten waarvoor ze allochtonen inzetten. Vaak zijn dat kledingstukken en gadgets waar veertigers en vijftigers geen boodschap aan hebben.'
Toch moet je oppassen dat je niet overdrijft met politieke correctheid, zegt Cools. 'Als ik bijvoorbeeld voor een wielerwedstrijd een reclamebeeld moet maken, dan zou ik daar geen allochtonen op zetten. Op een brochure over moederschap zou ik een blanke moeder met kind zetten. Zet je op die cover een gekleurde moeder, dan wek je meteen de indruk je tot één doelgroep te richten.'
Cools Concepts haalt de allochtone modellen bij Grappa, het productiehuis rond Luk Wyns - onder andere als acteur bekend van Matroesjka's. 'We zijn net klaar met de opnames van vijf tv-spotjes voor Triple P, een opvoedingsproject waar de provincie Antwerpen haar schouders onder zet', zegt Luk Wyns. 'Op hun vraag gebruiken we in één van die spotjes twee allochtone gezichten, een moeder en een kind. En dat is goed: reclame moet een afspiegeling zijn van de samenleving.'
'Het is niet altijd makkelijk om die allochtone modellen te vinden', zegt Wyns. 'We doen meestal een beroep op mensen die we kennen in onze onmiddellijke omgeving. In de televisiecampagne van Gamma zie je bijvoorbeeld de toen nog compleet onbekende Nelson Moraïs. Vorig jaar raakte hij bekend na zijn geslaagde deelname aan Eurosong. Toen wij hem “gebruikten,, was hij nog gewoon de broer van Elsie, de vriendin van mijn zoon.'
'Je voelt bij hen een zekere angst om als “wallpaper, gebruikt te worden, om uitgebeeld te worden in een lagere sociale positie.'Jozef De Witte van het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en voor Racismebestrijding is niet verbaasd over de Wibrareclame: 'We zeggen altijd dat bedrijven uit eigenbelang een diversiteitsbeleid moeten voeren. Als de helft van de Wibraklanten allochtoon is, zouden ze wel gek zijn om die groep niet in hun reclamebeeld op te nemen.'
Toch vreemd dat wij hier allochtonen in de reclame opnemen terwijl veel Maghreblanden reclame voeren met alleen maar blanken. 'Reclame verkoopt dromen. De boodschap is dan: als je dit product koopt, behoor je tot de westerse wereld', zegt De Witte.
Bron: http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=LE2H6U6H&subsection=3
Reacties