TOELICHTING
ALGEMEEN
Dit besluit bevat een wijziging op het gebied van de kennismigrantenregeling, de regeling vermogende vreemdelingen en drie technische wijzigingen.
ARTIKELSGEWIJS
A en J
Hierin wordt ‘houder van een verblijfsvergunning in een Schengenlidstaat’ vervangen door ‘vreemdeling met verblijfsrecht in een Schengenlidstaat’, waardoor dit begrip verruimd wordt en zo beter aansluit op de dagelijkse praktijk en meer in overeenstemming komt met overige wetgeving. In aansluiting hierop wordt ook het Model M93 aangepast, waarmee de Kmar de IND verzoekt om ongewenste vreemdelingen te signaleren of om een signalering op te heffen.
B
Bij een aanvraag om erkenning als referent dienen altijd bewijsmiddelen te worden overgelegd. Indien het gaat om een startende vestiging van een bedrijf dat onderdeel uitmaakt van een buitenlands bedrijf, is een van de bewijsmiddelen de toekenning van een TechnoPartner label, dat werd afgegeven door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Een TechnoPartner label wordt echter niet meer afgegeven door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.
C en D
Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid stelt jaarlijks het geïndexeerde kennismigrantensalariscriterium vast alsmede het salariscriterium voor de houder van een Europese blauwe kaart. Per 1.1.2014 wordt bij beide criteria overgegaan op een bruto maandnorm in plaats van een jaarnorm. Deze wijziging is bedoeld om meer zekerheid te krijgen dat een werknemer elke maand hetzelfde bedrag aan salaris krijgt. Hiermee wordt onderbetaling voorkomen. Het salaris moet maandelijks giraal worden bijgeschreven op een bankrekening op naam van de vreemdeling. Betalingen in natura zijn derhalve bij de kennismigrantenregeling niet mogelijk. De IND telt loon in natura niet mee als loonbestanddeel, met deze wijziging wordt dat formeel nu ook onmogelijk gemaakt. In praktijk komt een niet-girale uitbetaling echter weinig tot niet voor. Welke looncomponenten mogen worden meegeteld? Met uitzondering van loon in natura kan in feite elke looncomponent meegeteld worden mits deze structureel maandelijks wordt uitbetaald aan de vreemdeling. Het kan dan gaan om huisvestingskosten, of extra leefkosten als compensatie voor het verblijf in Nederland. Als een kennismigrant bijvoorbeeld een maandelijkse onkostenvergoeding of compensatie krijgt die verband houdt met zijn verblijf en de leefkosten in Nederland, die echter niet wordt doorbetaald wanneer hij binnen de periode van het geldige verblijfsrecht een (korte) periode niet in Nederland verblijft, dan kan deze onkostenvergoeding niet meetellen voor de norm. De onkostenvergoeding dient immers gegarandeerd en contractueel overeengekomen te zijn, zoals reeds is bepaald in B1/4.3.3.1.
Aangezien het vakantiegeld en de dertiende maand niet altijd maandelijks kunnen worden overgemaakt, maar wel mogen meetellen voor de bruto maandnorm, zal de werkgever dit via een fictieve berekening moeten opgeven. Een fictieve brutering vinden nu ook reeds plaats voor (bijvoorbeeld Indiase) werknemers die uitgezonden worden naar Nederland, maar voor wie geen aangifte inkomensbelasting in Nederland wordt gedaan, danwel die geen premie volksverzekeringen afdraagt op grond van een belasting- of sociale zekerheidsverdrag. Of de werknemer daarnaast nog in aanmerking komt voor een fiscale vrijstelling in het kader van de 30%-regeling hangt af van de door de belastingdienst vastgestelde norm.
Het salaris moet verband houden met de gebruikelijke arbeidsduur per week voor de functie, dit blijkt bijvoorbeeld uit de geldende cao-bepalingen voor de desbetreffende sector. Als een cao ontbreekt dan kan het salaris genomen worden dat gebruikelijk is in de sector. Deze maatregel voorkomt situaties dat een vreemdeling weliswaar het vereiste minimumsalaris uitbetaald krijgt, maar alleen indien hij daar bijvoorbeeld 70 uur per week voor werkt. Bij parttime werk moet eveneens minimaal het maandelijkse normbedrag betaald worden. Dit om te voorkomen dat het salariscriterium wordt ontdoken door een arbeidscontract voor een beperkt aantal uren op te stellen, terwijl in werkelijkheid meer uren wordt gewerkt.
E
Per 1 oktober 2013 is de toelatingsregeling voor vermogende vreemdelingen in werking getreden. Per abuis is daarbij paragraaf B7/2.2 niet aangepast aangezien ook gezinsleden van vermogende vreemdelingen in aanmerking komen voor verblijf. Deze omissie wordt nu hersteld.
F
Deze passage ziet op de arbeidsmarktaantekening van de gezinleden van de student. De verwijzing naar artikel 3.4, eerste lid, onder o, Vreemdelingenbesluit is per abuis niet aangepast en wordt nu hersteld en vervangen door artikel 3.4, eerste lid, onder l, van het Vreemdelingenbesluit.
G en I
De naam Agentschap NL wijzigt per 1 januari 2014 in Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.
H
Per abuis was een onjuiste verwijzing naar de arbeidsmarktaantekening in het Voorschrift Vreemdelingen opgenomen. Deze omissie wordt nu hersteld.
LEES HIER DE ARTIKELSGEWIJZE WIJZIGINGEN: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2013-35617.html
In verband met geldwolven die denken geld te kunnen claimen op krantenartikelen die op een blog als deze worden geplaatst maar na meestal een dag voor de krantenlezers aan leeswaardigheid hebben ingeboet terwijl wij vreemdelingenrecht specialisten ze soms wel nog jaren gebruiken om er een kopie van te maken voor een zaak ga ik over tot het plaatsen van alleen het eerste stukje. Ja ik weet het: de kans dat u doorklikt is geringer dan wanneer het hele artikel hier staat en een kopie van het orgineel maken handig kan zijn voor uw zaak. Wilt u zelf wat overnemen van dit weblog. Dat mag. Zet er alleen even een link bij naar het desbetreffende artikel zodat mensen niet alleen dat wat u knipt en plakt kunnen lezen maar dat ook kunnen doen in de context.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten