Vaag hebben we allemaal wel eens gehoord over de "Four Freedoms" van Franklin D. Roosevelt en op het journaal de Four Freedoms Award zien uitreiken door koningin Beatrix. Maar wat waren die Four Freedoms dan?
Tegenwoordig hoor je vaak roepen dat "die buitenlanders maar alles gratis krijgen en er niets voor terug doen". Jaren geleden viel me in een Afrikaans mensenrechtenverdrag op dat daar de mensen niet alleen rechten kregen maar ook van hen plichten richting hun maatschappij werden verlangd. Ik ontdekte bij het volgen van de cursus (eerdere editie) dat Theodore Roosevelt aan het begin van de twintigste eeuw een groot voorstander was van mensenrechten maar niet zozeer van individuele rechten maar dat het moest draaien rond lidmaatschap van de maatschappij en participatie. Dat zien we nu ook weer terugkomen.
Eleanor, de vrouw van Franklin, stond aan de wieg van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens die zoveel verdragen heeft beinvloed. Zij vond dat vrijheden vooral door culturele vooroordelen werden belemmerd en dat daarom onderwijs, wederzijds begrip en hoop belangrijk waren om de wereld te verbeteren.
Op 8 augustus gaat de cursus weer van start. Hij kost in principe niets maar u kunt voor 42 euro een certificaat halen en aangezien het een cursus is die is opgezet door de Universiteit van Leiden zou het zomaar kunnen dat hij ook als studiepunten kan worden aangemeld voor de permanente educatie. Je moet namelijk dan wel iedere week een tentamentje doen en een werkstuk inleveren.
Meer info:
The Rooseveltian Century
About this course: This course uses the lives, ideals and achievements of Theodore, Franklin, and Eleanor Roosevelt to create the idea of a Rooseveltian century. It is about doing research, analyzing primary sources, and connecting all this information with a coherent and logical interpretation. It is an invitation to think critically and historically, and it wants to give you a glimpse of what it means to be a historian at work.
We are convinced that the three Roosevelts – the 3Rs, as we will refer to them throughout this course – profoundly shaped the twentieth century. This course shows you why we think so and which paradigms, ideas, and sources we use to uphold our claim. But this course also asks you to give your opinion, and ground it on your own research findings.
The structure of the course is straightforward:
- An introductory module gives you the biographical information you need to connect the personal stories of the 3Rs with the major events of the twentieth century;
- Module 2 explains how the 3Rs reframed our thinking on security, broadening its meaning and reconfiguring the government’s role in providing it;
- Module 3, focusing on equality, shows how the 3Rs changed the relationship between leaders and led, rejected laissez-faire economics, and supported a politics of intervention to overcome the inequalities that undermined social cohesion;
- Module 4 describes how the 3Rs promoted and protected the freedom of ordinary citizens, and communicated that as one of their central political goals;
- Module 5 summarizes the long-lasting legacies of the 3Rs, and asks for your opinion on the Rooseveltian century. Do you agree with this interpretation of our recent past – and our possible futures?
The five modules contain quizzes to test your knowledge and understanding, discussion prompts to stimulate your creativity, and research guidance and assignments to sharpen up your historical skills.
We hope you will enjoy this intellectual journey!
Created by: Universiteit Leiden
Taught by: Giles Scott-Smith, Prof. dr.
https://www.coursera.org/learn/roosevelt
Interessant artikel? Deel het eens met uw netwerk en help mee met het verspreiden van de bekendheid van dit blog. Er staan wellicht nog meer artikelen op dit weblog die u zullen boeien. Kijk gerust eens rond. Zelf graag wat willen plaatsen? Mail dan webmaster@vreemdelingenrecht.com In verband met geldwolven die denken geld te kunnen claimen op krantenartikelen die op een blog als deze worden geplaatst maar na meestal een dag voor de krantenlezers aan leeswaardigheid hebben ingeboet terwijl wij vreemdelingenrecht specialisten ze soms wel nog jaren gebruiken om er een kopie van te maken voor een zaak ga ik over tot het plaatsen van alleen het eerste stukje. Ja ik weet het: de kans dat u doorklikt is geringer dan wanneer het hele artikel hier staat en een kopie van het orgineel maken handig kan zijn voor uw zaak. Wilt u zelf wat overnemen van dit weblog. Dat mag. Zet er alleen even een link bij naar het desbetreffende artikel zodat mensen niet alleen dat wat u knipt en plakt kunnen lezen maar dat ook kunnen doen in de context.
Subscribe to Vreemdelingenrecht.com blog by Email
Geen opmerkingen:
Een reactie posten