7 november 2013
De Eerste Kamer heeft op 5 november met minister Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid gedebatteerd over een herziening van de Wet arbeid vreemdelingen.
Het voorstel bevat een aanscherping van de 'toets op
prioriteitgenietend aanbod'. Dit houdt in dat het UWV bij de aanvraag
voor een tewerkstellingsvergunning toetst of er ook in Nederland
werkzoekenden zijn die de functie kunnen vervullen.
Deze toets (ook wel: voorkeurstoets) hangt samen met de
ambitie van het kabinet om burgers in eigen land zo veel mogelijk - naar
vermogen - te laten meedoen nu er hier meer arbeidsaanbod is en de EU
is uitgebreid. Hierdoor is het volgens de regering nu minder wenselijk
en nodig dat mensen van buiten de EU in Nederland komen werken. Het
voorstel bevat ook enkele maatregelen tegen concurrentie op
arbeidsvoorwaarden door migranten en ter bevordering van de komst van
kennismigranten.
Selectieve verhindering
Senator Terpstra
(CDA) vroeg of deze wet nog nodig is, nu het aantal vergunningen van
buiten de EU drastisch is gedaald. Ook vroeg de senator of de wet het
bestaan van ondernemingen zoals Thaise en Chinese restaurants niet
onnodig hindert. Volgens Terpstra mag er niet een situatie ontstaan
waarbij een dergelijke restaurants gedwongen worden om uitsluitend
Nederlandse werknemers in dienst te nemen. De senator steunt de
achterliggende gedachte om het aantal werklozen in Nederland te
verminderen, maar denkt niet dat deze wet hier substantieel aan
bijdraagt. Veel werk wat vroeger door immigranten van buiten de EU werd
gedaan, wordt volgens de senator nu door immigranten uit de EU-landen
gedaan.
Bescherming binnenlandse arbeidsmarkt
Senator Swagerman
(VVD) stelde dat het belang van bescherming van de binnenlandse
arbeidsmarkt in een periode van oplopende werkloosheid zwaar mag wegen.
Swagerman vroeg hoe ver het UWV moet gaan bij het toetsen op
voorkeursaanbod en hoe zwaar de bewijslast is voor de werkgever om aan
te tonen dat hij al het nodige heeft gedaan om de vacature te vervullen.
Verder vroeg de senator of er ruimte is voor werkgevers om cultureel
getinte functie-eisen te stellen. Ook vroeg hij tot in welke mate van
werkgevers wordt verlangd dat zij verdere opleiding verschaffen aan
Nederlandse kandidaten en of er gedurende die opleidingsperiode een
tewerkstellingsvergunning kan worden afgegeven.
Minister Asscher bevestigde dat werkgevers inderdaad
cultureel getinte functie-eisen mogen stellen. Daarbij merkte hij wel op
dat de smaakoriëntatie van een restaurant niet vereist dat daar alleen
mensen van die culturele achtergrond moeten werken. In een Chinees
restaurant kunnen dus ook Nederlandse koks werken. De functie-eisen
moeten proportioneel zijn. Over de opleidingseis merkte hij op dat er
bij de tewerkstellingsvergunning wordt getoetst of de werkgever zich
voldoende heeft ingespannen om het bestaande arbeidsaanbod op te leiden.
Flexibel migratiebeleid
Senator Strik
(GL) stelde dat een flexibel migratiebeleid van groot belang is om in
te spelen op ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Bovendien is volgens
Strik de groep arbeidsmigranten die het wetsvoorstel beoogt te
verhinderen relatief klein en bestaat deze voornamelijk juist uit
onderzoekers en technische experts. De senator vroeg de regering naar
een reactie op gevraagde het WRR-advies over arbeidsmigratie. Strik
stelde verder dat de werknemer met het wetsvoorstel veel afhankelijker
wordt van de werkgever en dat daarmee de machtspositie van de werkgever
wordt vergroot.
Nadere cijfers
Senator Scholten
(D66) stelde dat het wetsvoorstel niet zal leiden tot de beoogde
vermindering van de werkloosheid in Nederland. Er worden volgens
Scholten nu al steeds minder tewerkstellingsvergunningen gevraagd. De
cijfers hieromtrent zijn volgens de senator echter onvoldoende helder en
dit bemoeilijkt de beslissing over dit wetsvoorstel. Zij vroeg de
minister om het wetsvoorstel aan te houden tot nadere cijfers over de
daling van aanvragen per sector en nationaliteit bekend zijn.
Vrij verkeer van werknemers in de EU
Senator Kok
(PVV) noemde het wetsvoorstel 'klein bier' in vergelijking met het in
zijn ogen toenemende probleem van een overspoelde en onbeheersbare
arbeidsmarkt. Volgen de senator kan er beter worden ingezet op de
beperking van arbeidsmigratie binnen de EU. Senator Kok vroeg de
minister om aan te geven hoe de regering de negatieve effecten van het
vrij verkeer van werknemers binnen de EU gaat aanpakken.
Senator Kox
(SP) noemde de aanscherpingen reëel. Het dalend aantal
tewerkstellingsvergunningen heeft volgens de senator te maken met de
recessie en de toename van EU-arbeidsmigratie. De reden dat er veel
laaggeschoolden naar Nederland komen is dat deze migranten hetzelfde
werk voor minder loon doen. De senator steunt de doelstelling van het
wetsvoorstel om dit tegen te gaan. Wel vroeg hij naar de minister hoe
dit kan worden gehandhaafd.
Senator Sent
(PvdA) vroeg de minister of hij de zorg deelt dat het vrij verkeer van
werknemers binnen de EU vooral negatieve effecten heeft voor de laagst
opgeleide werknemers. Ook uitte de senator haar twijfels bij of het UWV
de kennis en middelen heeft om de voorkeurstoets goed uit te voeren.
Daarnaast vroeg Sent of de minister (technische) problemen voorziet bij
een centrale rol voor Werk.nl bij het efficiënt functioneren van de arbeidsmarkt.
Minister Asscher gaf aan dat storingen bij Werk.nl
vervelend zijn, maar dusdanig incidenteel dat hij hierin geen
structurele problemen verwacht. Ten aanzien van de gevraagde
kabinetsvisie op arbeidsmigratie binnen EU merkte hij op dat Nederland
kan profiteren van interne arbeidsmarkt in de EU. Dit kan volgens de
minister inderdaad leiden tot verdringing en ontwrichting in de
arbeidsmarkt, met name voor lager opgeleiden. Om dit tegen te gaan, wil
minister Asscher niet concurreren met een lager wettelijk minimumloon,
maar met kwaliteit. De minister gaf verder aan dat hij het de
arbeidsmigrant niet verwijt dat hij in Nederland komt werken, maar wel
de werkgever die misbruik maakt van de kwetsbare positie van deze
migrant.
Bron: http://www.eerstekamer.nl/nieuws/20131107/debat_herziening_van_de_wet_arbeid#!
In verband met geldwolven die denken geld te kunnen claimen op krantenartikelen die op een blog als deze worden geplaatst maar na meestal een dag voor de krantenlezers aan leeswaardigheid hebben ingeboet terwijl wij vreemdelingenrecht specialisten ze soms wel nog jaren gebruiken om er een kopie van te maken voor een zaak ga ik over tot het plaatsen van alleen het eerste stukje. Ja ik weet het: de kans dat u doorklikt is geringer dan wanneer het hele artikel hier staat en een kopie van het orgineel maken handig kan zijn voor uw zaak. Wilt u zelf wat overnemen van dit weblog. Dat mag. Zet er alleen even een link bij naar het desbetreffende artikel zodat mensen niet alleen dat wat u knipt en plakt kunnen lezen maar dat ook kunnen doen in de context.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten