Asiel en migratie: EU moet meer doen om niet-begeleide kinderen te beschermen

Elk jaar reizen duizenden niet-begeleide minderjarigen naar Europa op zoek naar een nieuw leven. De meesten van hen zijn op de vlucht voor oorlogen, conflicten of andere moeilijke levensomstandigheden en sommigen hebben onderweg zelfs familieleden verloren.
Vandaag roept de Commissie in een verslag over de situatie van niet-begeleide minderjarigen in de EU op tot verdere inspanningen op nationaal en Europees niveau om dit complexe en transnationale probleem doeltreffend en met volledige inachtneming van de rechten van het kind aan te pakken.
De binnenkomst van niet-begeleide minderjarigen uit derde landen is geen tijdelijk fenomeen, maar een blijvend kenmerk van migratiestromen naar de EU. In 2011 dienden niet-begeleide minderjarigen in de EU27 12 225 asielverzoeken in, een aantal dat vergelijkbaar is met dat van de voorbije jaren en dat in de komende jaren wellicht niet zal wijzigen. Het totaal aantal niet-begeleide kinderen dat Europa binnenkomt via onregelmatige migratiekanalen, is veel groter, hetgeen kan worden afgeleid uit ramingen van sommige lidstaten. Uit gegevens die Italië heeft verstrekt, blijkt dat zich op 31 december 2011 5 959 niet-begeleide minderjaren op Italiaans grondgebied bevonden; volgens Frankrijk bevinden zich 6 000 niet-begeleide minderjarigen op Frans grondgebied; in Spanje bedroeg het totaal aantal niet-begeleide minderjarigen voor de periode 2008-2011 meer dan 5 500; België raamt het aantal niet-begeleide minderjarigen op 4 000.
"De minderjarigen die bij onze grenzen aankomen behoren tot de meest kwetsbare en bedreigde mensen in onze samenleving. Het is weliswaar bemoedigend dat het EU-beleid de levensomstandigheden en de bescherming van de kinderen heeft helpen verbeteren, maar er wachten nog meer belangrijke uitdagingen. Wij moeten onze procedures verbeteren om ervoor te zorgen dat deze kinderen een waardig welkom krijgen aan de Europese grenzen. Dat impliceert onder meer betere samenwerking en informatie-uitwisseling tussen de EU-lidstaten", aldus Cecilia Malmström, EU-commissaris voor Binnenlandse Zaken.
Met het oog op een betere bescherming van niet-begeleide minderjarigen die de EU binnenkomen en op grond van de eerbiediging van de rechten van het kind, heeft de Commissie in 2010 een actieplan aangenomen dat de aandacht hielp vestigen op de kwestie van niet-begeleide minderjarigen die Europa binnenkomen: elk besluit dat betrekking heeft op de toekomst van een minderjarige, moet worden genomen in het belang van het kind, ongeacht zijn migrantenstatus.
Vandaag heeft de Commissie een tussentijds verslag aangenomen over de uitvoering van het Actieplan niet-begeleide minderjarigen (2010-2014) – IP/10/534. In het verslag wordt de balans opgemaakt van de geboekte vorderingen en wordt aangegeven op welke terreinen de komende twee jaar meer aandacht en gerichte acties nodig zijn.
In de voorbije twee jaar heeft het actieplan positieve gevolgen gehad:
  • de expliciete erkenning van het belang van het kind als leidend beginsel heeft mede geleid tot een betere bescherming in de nieuwe wetgevingsinstrumenten van de EU (op het gebied van asiel, immigratie en mensenhandel),
  • de gemeenschappelijke EU-aanpak heeft ervoor gezorgd dat meer aandacht wordt besteed aan de financiering van maatregelen voor deze bijzonder kwetsbare groep migranten,
  • het overleg tussen EU-instellingen, nationale autoriteiten, en intergouvernementele en niet-gouvernementele organisaties verloopt vlotter en een betere uitwisseling van kennis en praktijken is mogelijk geworden, bijvoorbeeld over voogdij en leeftijdsbepaling.
Maar er moet meer gebeuren:
  • er zijn extra inspanningen nodig op het gebied van het verzamelen en uitwisselen van kwantitatieve en kwalitatieve gegevens, bijvoorbeeld over de aantallen minderjarigen die uit de opvang verdwijnen of de aantallen teruggekeerde niet-begeleide minderjarigen. De vergelijkbaarheid van de in de EU verzamelde gegevens moet verder worden verbeterd,
  • permanent overleg en uitwisseling van informatie tussen de EU, de lidstaten en de landen van de herkomst is essentieel. Alleen zo is het mogelijk ervaring en goede praktijken te delen, de behoeften van die landen beter te begrijpen en concrete oplossingen op het gebied van preventie te vinden, familieleden te traceren en de veilige terugkeer van niet-begeleide minderjarigen te waarborgen,
  • de Commissie zal prioriteit blijven geven aan de financiering van projecten. Zowel de lidstaten als de internationale en niet-gouvernementele organisaties worden aangemoedigd om de beschikbare financiële middelen ten volle te benutten,
  • de EU is vastbesloten om tegen eind 2012 over een gemeenschappelijk Europees asielstelsel te beschikken. De Commissie heeft hogere beschermingsnormen voor niet-begeleide minderjarigen voorgesteld en hoopt dat het Parlement en de Raad daarover overeenstemming zullen bereiken.


bron: http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/12/1033&format=HTML&aged=0&language=NL&guiLanguage=en


Law Blogs
Law blog
Klik op +1 als u dit een interessant artikel vindt en Google zal het dan beter zichtbaar maken in de zoekresultaten.



Bookmark and Share

Reacties

Populaire posts van deze blog

Stichting LOS schreef boek "Post Deportation Risk" over de mensenrechten situatie na terugkeer

𝗪𝗼𝗲𝗻𝘀𝗱𝗮𝗴 𝟭𝟳 𝗷𝗮𝗻𝘂𝗮𝗿𝗶 𝘂𝗶𝘁𝘀𝗽𝗿𝗮𝗮𝗸 𝗼𝘃𝗲𝗿 𝘁𝗶𝗷𝗱𝗲𝗹𝗶𝗷𝗸𝗲 𝗯𝗲𝘀𝗰𝗵𝗲𝗿𝗺𝗶𝗻𝗴 𝘃𝗮𝗻 ‘𝗱𝗲𝗿𝗱𝗲𝗹𝗮𝗻𝗱𝗲𝗿𝘀’

VACATURE: Programma manager bij Forum voor Programma Immigratie & Burgerschap (Migratierecht)

Oude (groot)ouder naar Nederland willen halen kan soms

Immigratiedienst: Minder vaak voordeel van twijfel voor asielzoeker

Jurisprudentie van deze week zoals besproken in het advocatenoverleg van 18 januari 2024

VACATURE: Operationeel Manager Juridische Zaken IND Den Haag

VACATURE Hoor- en Beslismedewerker IND

Voor een Haagse ambtenaar is het ongeloofwaardig dat een toerist naar Roermond wil reizen vanuit Amsterdam. Visumbezwaar ongegrond.

Wat is het verschil tussen lawyer en advocaat?