De inhoudsopgave - al die andere berichten - staat in de rechter kolom die helaas HEEEEEL langzaam laadt. Scrollen dames en heren!
“All the business of war, and indeed all the business of life, is to endeavour to find out what you don’t know from what you do.” – Sir Arthur Wellesley, Duke of Wellington

"My dear. A lack of compassion can be as vulgar as an excess of tears. "
- Violet in Downton Abbey

"By perseverance the snail reached the ark. "
- Charles Spurgeon

"Not all those who wander are lost."
-Tolkien

24 oktober 2012

Eenpitters in crisistijd (Advocaat)

Ook onder eenpitters en advocaten van kleine kantoren zijn de gevolgen van de crisis goed merkbaar. Tegen welke obstakels lopen zij aan en hoe houden ze het hoofd boven water?

‘We waren als de dood dat de telefoon niet zou gaan, maar mensen hebben ons snel gevonden,’ vertelt Maltien Debi. Samen met collega Astrid Sie startte ze drie jaar geleden een eigen kantoor, LEEF Advocaten in Utrecht. Ze hebben plezier in het ondernemerschap, maar het is ook hard werken. ‘We merken dat het economisch slechter gaat,’ zegt Sie. ‘Steeds meer mensen komen in aanmerking voor een toevoeging, waardoor ik uren werk waar niets tegenover staat. Maar we pakken bijna alles aan wat er voor handen is.’

Parkeermeter
Die mentaliteit houdt ook Erik Joosten (Oorsprong Advocaten in Utrecht) erop na. ‘Het is veel uren maken om omzet te halen. En het inkomen van veel kleine kantoren staat onder druk door de verhoging van de eigen bijdrage. Cliënten kunnen dat soms niet opbrengen waardoor wij weleens genoodzaakt zijn het bedrag kwijt te schelden.’ Dat een groeiend aantal cliënten de eigen bijdrage niet kan betalen, ziet ook eenpitter Evalien van Veenendaal. ‘Dat gaat langzamerhand om 50 procent van mijn cliënten. Ik heb een florerende incassopraktijk,’ zegt ze met een knipoog. Volgens Van Veenendaal, die een algemene praktijk voert in Rozenburg, zet dat ongewenst de verhoudingen met cliënten onder druk. ‘Van collega’s om mij heen hoor ik dat zij zich gekscherend “een parkeermeter” noemen. Pas als er geld wordt ingestopt gaan ze aan de slag. Zover wil ik niet gaan. Sommige zaken zijn spoedeisend en vereisen meteen actie.’

Efficiëntieslag
Het aanvragen van een toevoeging gaat voor kleine kantoren vaak gepaard met veel administratieve rompslomp. ‘De papieren massa die moet worden ingevuld om een toevoeging aan te vragen, daar ben ik veel tijd aan kwijt,’ aldus advocaat Joosten. Hij pleit voor High Trust, een relatief nieuw administratiesysteem van de Raad voor de rechtspraak. ‘Het zou enorm schelen als het straks allemaal digitaal kan.’
Ook Sylvia Hoek-Nieuwenburg, eenpitter in het Brabantse Made, is aan het kijken hoe zij efficiënter kan werken. ‘Momenteel kijk ik welke kostenbesparingen ik kan doorvoeren en dat zit soms in de kleine dingen. Zoals mijn frankeerapparaat: dat is duur, terwijl ik het amper gebruik omdat bijna alles per mail gaat. Dus dat heb ik opgezegd.’

Specialiseren
Hoe haalbaar een eigen kantoor over een aantal jaar nog is, vraagt Hoek-Nieuwenburg zich af. ‘Er wordt veel gesproken over het kiezen voor een specialisme, maar dat is voor kantoren zoals het mijne moeilijk. In de kleine plaats waar ik werk, willen mensen kunnen binnenlopen met hun uiteenlopende problemen. Ik wil hen niet teleurstellen. En als je een groot deel van de mensen wegstuurt of doorverwijst omdat de vraag niet tot jouw specialisatie behoort, verlies je naar mijn mening je goede naam en komt er op den duur niemand meer. Een goede naam bouw je langzaam op, maar ben je zo kwijt.’
‘Het voelt als een spagaat’, zegt Joosten over de keuze om wel of niet te specialiseren. ‘Het kan efficiënter zijn, je kunt gerichter cliënten werven en nog beter je eigen ding doen. Maar ik kies nu voor die extra zaak erbij, want dat is toch omzet.’
Advocaten Debi en Sie in Utrecht laten een ander geluid horen. ‘Wij doen alleen personen- en familierecht en dat is precies onze kracht,’ aldus Debi. ‘Ik geloof er heilig in dat de toekomst daar ligt voor kleine kantoren. De maatschappij wordt ingewikkelder en je kunt niet van alles evenveel weten of overal goed in zijn.’

Auteur: Hedy Jak


Bron: http://www.ondernemendeadvocaat.nl/artikel/eenpitters-crisistijd?goback=.gde_1624427_member_178330681.gmp_1624427.gde_1624427_member_177176953.gmp_1624427.gde_1624427_member_177503122

Law Blogs
Law blog
Klik op +1 als u dit een interessant artikel vindt en Google zal het dan beter zichtbaar maken in de zoekresultaten.



Bookmark and Share

Geen opmerkingen:

Recente berichten


en meer

Vreemdelingenrecht.com blog Headline Animator

Lekker gemakkelijk: Neem een e-mail abonnement op deze blog

Leuk dat u vandaag deze weblog leest! Wist u dat u zich kan aanmelden voor een e-mail abonnement? Wanneer ik dan nieuwe berichten plaats krijgt u hooguit eens per dag een mailtje met een overzicht van de nieuwe berichten. Die berichten kunnen gaan over wat er in de krant staat over asielzoekers, migranten of politieke strubbelingen over het vreemdelingenbeleid, maar het kunnen ook interessante uitspraken van de rechtbank of de Raad van State betreffen of nieuw beleid van meneer Teeven. Een abonnement kost u niets. Het enige wat u hoeft te doen is op onderstaande link te klikken en later er om te denken dat u uw wens bevestigt (u krijgt hiervoor een engelstalig mailtje van feedburner dus let op uw spamfilter!!!!)

Subscribe to Vreemdelingenrecht.com blog by Email

Vreemdelingenrecht.com blog Headline Animator