Is Feda Amiri wel aangekomen in Afghanistan? Gezin in Heeze in grote onzekerheid
HEEZE - Het is nog steeds onduidelijk of Feda Amiri is
aangekomen in Afghanistan. De man, die lang in Heeze woonde, zou er
dinsdagmorgen moeten zijn geland. Amiri werd maandag na achttien jaar
uitgezet, omdat hij vóór zijn vlucht naar ons land heeft gewerkt voor de
staatsveiligheidsdienst van Afghanistan.
Inmiddels heeft GroenLinks Kamervragen gesteld. De politieke partij wil dat staatssecretaris Fred Teeven van Veiligheid en Justitie opheldering geeft. Kamerlid Corinne Ellemeet noemt het hartverscheurend dat Amiri gescheiden is van zijn vrouw en kinderen.
"Je kunt niet verkopen dat het redelijk is om iemand na achttien jaar legaal verblijf alsnog het land uit te zetten, zonder dat is bewezen dat hij iets fout heeft gedaan", aldus Ellemeet.
'IND wil niets kwijt'
Dochter Tamana kan nergens bevestigd krijgen of haar vader is aangekomen. Volgens haar wil of kan de Immigratie- en Naturalisatie Dienst (IND) hierover niets kwijt.
“Het zou zomaar kunnen zijn dat ze een spelletje aan het spelen zijn. De IND heeft een foutieve beslissing genomen, maar ze durft dit niet toe te geven. Misschien is mijn vader nooit in Afghanistan gearriveerd”, aldus Tamana, die zich extra zorgen maakt, omdat haar vader ziek is.
Als vermist beschouwd
“Hij heeft medicijnen nodig, maar heeft die niet bij zich. Ook heeft hij geen geld of een telefoon op zak. Ik beschouw hem nu als vermist. De vraag is of hij wel in veiligheid is.”
De vrouw blijft bij haar standpunt om desnoods zelf af te reizen naar Afghanistan. “Of ze me nu tegen willen houden of niet”, zo klinkt het vastberaden. Afgelopen maandag voerde ze vergeefs actie op Schiphol om het gedwongen vertrek van haar pa tegen te houden. Een Facebookactie leidde ondertussen tot bijna 1900 'likes'.
Gezin Amari ten einde raad
Het gezin Amiri in Heeze, dat al achttien jaar in ons land woont, is al weken de wanhoop nabij. In 2006 kregen de moeder en de kinderen een Nederlands paspoort. Pa Amiri niet, omdat hij vroeger in dienst was van de staatsveiligheidsdienst in zijn vaderland. Deze afdeling wordt in verband gebracht met martelpraktijken en (ex-)medewerkers komen om deze reden niet aanmerking voor een verblijfsvergunning. "Ze scheren iedereen over één kam", aldus Tamana. "Mijn vader was gewoon een politieman."
Kamerlid Ellemeet wil weten of Teeven het beleid gaat aanpassen. Ook vraagt ze zich af waarom pas zo laat actie is ondernomen door de IND. Bij het verstrekken van een verblijfsvergunning, acht jaar geleden, werd het beleid ten aanzien het Vluchtelingenverdrag niet gehanteerd, zo stelt Ellemeet met verbazing vast.
Inmiddels heeft GroenLinks Kamervragen gesteld. De politieke partij wil dat staatssecretaris Fred Teeven van Veiligheid en Justitie opheldering geeft. Kamerlid Corinne Ellemeet noemt het hartverscheurend dat Amiri gescheiden is van zijn vrouw en kinderen.
"Je kunt niet verkopen dat het redelijk is om iemand na achttien jaar legaal verblijf alsnog het land uit te zetten, zonder dat is bewezen dat hij iets fout heeft gedaan", aldus Ellemeet.
'IND wil niets kwijt'
Dochter Tamana kan nergens bevestigd krijgen of haar vader is aangekomen. Volgens haar wil of kan de Immigratie- en Naturalisatie Dienst (IND) hierover niets kwijt.
“Het zou zomaar kunnen zijn dat ze een spelletje aan het spelen zijn. De IND heeft een foutieve beslissing genomen, maar ze durft dit niet toe te geven. Misschien is mijn vader nooit in Afghanistan gearriveerd”, aldus Tamana, die zich extra zorgen maakt, omdat haar vader ziek is.
Als vermist beschouwd
“Hij heeft medicijnen nodig, maar heeft die niet bij zich. Ook heeft hij geen geld of een telefoon op zak. Ik beschouw hem nu als vermist. De vraag is of hij wel in veiligheid is.”
De vrouw blijft bij haar standpunt om desnoods zelf af te reizen naar Afghanistan. “Of ze me nu tegen willen houden of niet”, zo klinkt het vastberaden. Afgelopen maandag voerde ze vergeefs actie op Schiphol om het gedwongen vertrek van haar pa tegen te houden. Een Facebookactie leidde ondertussen tot bijna 1900 'likes'.
Gezin Amari ten einde raad
Het gezin Amiri in Heeze, dat al achttien jaar in ons land woont, is al weken de wanhoop nabij. In 2006 kregen de moeder en de kinderen een Nederlands paspoort. Pa Amiri niet, omdat hij vroeger in dienst was van de staatsveiligheidsdienst in zijn vaderland. Deze afdeling wordt in verband gebracht met martelpraktijken en (ex-)medewerkers komen om deze reden niet aanmerking voor een verblijfsvergunning. "Ze scheren iedereen over één kam", aldus Tamana. "Mijn vader was gewoon een politieman."
Kamerlid Ellemeet wil weten of Teeven het beleid gaat aanpassen. Ook vraagt ze zich af waarom pas zo laat actie is ondernomen door de IND. Bij het verstrekken van een verblijfsvergunning, acht jaar geleden, werd het beleid ten aanzien het Vluchtelingenverdrag niet gehanteerd, zo stelt Ellemeet met verbazing vast.
Dit is een artikel van Omroep Brabant en staat hier op hun site: http://www.omroepbrabant.nl/?news/222673892/Is+Feda+Amiri+wel+aangekomen+in+Afghanistan+Gezin+in+Heeze+in+grote+onzekerheid.aspx
PS: Wat bedoelt die mevrouw Ellemeet dat het beleid ten aanzien van het Vluchtelingenverdrag niet is gehanteerd? 1F is toch het Vluchtelingenverdrag?
PS 2: Bij dit soort berichten kunnen we alleen maar afgaan wat de kant van de vreemdeling verklaart omdat de IND een geheimhoudingsplicht heeft en niet het dossier van een asielzoeker openbaar mag maken.
Interessant artikel? Deel het eens met uw netwerk en help mee met het verspreiden van de bekendheid van dit blog. Er staan wellicht nog meer artikelen op dit weblog die u zullen boeien. Kijk gerust eens rond. Zelf graag wat willen plaatsen? Mail dan webmaster@vreemdelingenrecht.com In verband met geldwolven die denken geld te kunnen claimen op krantenartikelen die op een blog als deze worden geplaatst maar na meestal een dag voor de krantenlezers aan leeswaardigheid hebben ingeboet terwijl wij vreemdelingenrecht specialisten ze soms wel nog jaren gebruiken om er een kopie van te maken voor een zaak ga ik over tot het plaatsen van alleen het eerste stukje. Ja ik weet het: de kans dat u doorklikt is geringer dan wanneer het hele artikel hier staat en een kopie van het orgineel maken handig kan zijn voor uw zaak. Wilt u zelf wat overnemen van dit weblog. Dat mag. Zet er alleen even een link bij naar het desbetreffende artikel zodat mensen niet alleen dat wat u knipt en plakt kunnen lezen maar dat ook kunnen doen in de context.
5 opmerkingen:
Geachte mevrouw Raspe,
Betr.:
PS: Wat bedoelt die mevrouw Ellemeet dat het beleid ten aanzien van het Vluchtelingenverdrag niet is gehanteerd? IF is toch het Vluchtelingenverdrag?
1) 'die mevrouw Ellemeet' klinkt behoorlijk denigrerend
2) 'IF' moet zijn '1F'
3) Mw. Ellemeet zegt niet dat het beleid ten aanzien van het Vluchtelingenverdrag NU niet is gehanteerd, maar ze verbaast zich erover dat het acht jaar geleden niet is gehanteerd
Betr.:
PS 2: Bij dit soort berichten kunnen we alleen maar afgaan wat de kant van de vreemdeling verklaart omdat de IND een geheimhoudingsplicht heeft en niet het dossier van een asielzoeker openbaar mag maken.
Met andere woorden: er kan dus niet bewezen worden dat de verklaringen van de kant van de vreemdeling juist zijn.
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat u daar blij mee bent.
Dank meneer of mevrouw CVDH voor het mij opmerkzaam maken op mijn typefout: u heeft helemaal gelijk het gaat om artikel 1 F van het Vluchtelingenverdrag wat ik dan niet met een I moet typen. Inmiddels veranderd in een 1. Misschien heb ik een leesbril nodig inmiddels.
U heeft gelijk dat ik me verbaas over politici. Van VVD tot SP, van D66 tot PVV wanneer ze in de krant komen op het gebied van het vreemdelingenrecht slaan ze soms de ene plattitude tot de andere onzin uit.
Aangezien het hier om een procedure gaat uit het Vluchtelingenverdrag klinkt haar opmerking nogal als een open deurtje.
Wat mijn opmerking betreft dat we hier het verhaal maar van 1 kant kunnen horen, ziet er op dat wij niet in het dossier kunnen kijken en wanneer iemand iets wil bereiken zal hij echt niet de dingen die tegen hem spreken ook noemen. Dus krijgen we hier alleen het verhaal te horen zoals deze familie het ziet. Waarom de IND deed wat ze deed weten we niet. Zij zullen het niet zeggen door hun geheimhoudingsplicht en wij kunnen het dossier ook niet lezen.
Ik heb dus geen idee wat hier speelde.
In het verleden hebben we bij Taida Pasic en Mauro wel eens gezien dat er toch ook andere dingen aan de hand bleken.
Ik zou willen dat bij een verhaal als deze ik alle feiten zou weten.
Wat uw beschuldiging betreft kan ik u niet volgen. Ik had meneer zijn relaas net zo makkelijk kunnen negeren.
PS. Volgende keer gewoon met uw eigen naam?
Hoezo moet ik nu reageren met m'n eigen naam?
Is het belangrijk hoe ik heet?
Volgens mij gaat het slechts om de reactie.
En uit uw reactie op mijn reactie op uw PS'jes
blijkt dat u er niets van begrepen hebt.
Mensen worden in Nederland veroordeeld zonder enige vorm van proces! Wist u dat niet? Of wilt u dat gewoon niet weten? U, die zichzelf "mr." noemt. O ja, in het Nederlandse ONrecht natuurlijk.
Ik denk dat "die mevrouw" Ellemeet bedoelt waarom het beleid of artikel 1F niet eerder is toegepast. Bij binnenkomst had men al moeten vaststellen of er sprake was van vermeende oorlogsmisdaden. Het is volgens mevrouw Ellemeet onrechtvaardig dat dit artikel pas na 8 jaar wordt toegepast en de verleende verblijfsvergunning vooralsnog wordt ingetrokken. (Dit is in het kader van rechtszekerheid not done).
Verder grootste groep 1F-ers in Nederland zijn Afghanen die tussen 1978 en 1992 voor de toenmalige geheime dienst in Afghanistan hebben gewerkt. De Nederlandse overheid gaat er vanuit dat IEDEREEN (letterlijk ook iedereen) die bij dit regime heeft gewerkt of te maken gehad, heeft zich schuldig gemaakt aan mensenrechtenschendingen.
Een goed voorbeeld is de IND zelf: AFDELING 1F schendt nu de rechten van deze burgers. Dus moeten we in dit geval:
- alleen de medewerkers en de manager van 1F afdeling bestempelen met 1F artikel en hun uitmaken voor mensenrechtenschendingen? OF
- moeten we ALLE (letterlijk alle) medewerkers van de IND en alle betrokken partijen zoals COA, DT&V en niet te vergeten politici bestempelen met artikel 1F hun uitmaken voor mensenrechtenschendingen? Of
- moeten we alleen politici hiervoor verantwoordelijk nemen?
Het is niet duidelijk wie en waarvoor verantwoordelijk dient gehouden te worden.
LET OP: bij de regime in Afghanistan wordt iedereen verantwoordelijk gehouden want er wordt gezegd dat mensen die van de martelingen wisten, hebben alsnog voor dat regime gewerkt en niet ontslag hebben genomen. Maar als ik het vergelijk met de IND: binnen de IND zijn er ook mensen die eigenlijk ook niet mee eens zijn met het beleid ten opzichte van de Afghaanse 1Férs maar zij werken er ook alsnog. Dus moeten we hiermee alsnog iedereen verantwoordelijk nemen voor een bepaald beleid? Of moeten we alleen de betrokken afdeling verantwoordelijk nemen voor de daden?
Het is te triest dat wij omdat wij niet kunnen bewijzen welke personen van deze groep mensenrechten heeft geschonden, dan kunnen we dus voor het gemak ALLE leden uitmaken voor mensenrechtenschendingen?
Natuurlijk, het is heel makkelijk te spreken en speculerend over bepaalde feiten die ten eerst jaren geleden hebben plaats gevonden, ten twee mensen uitmaken voor mensenrechtenschendingen op basis van een ambtsbericht wat dus in Pakistan (dat is letterlijk de vijand van dat regime in Afghanistan) is opgeteld. Naar mijn mening volkomen NIET onpartijdig en ook niet gebaseerd op bronnen afkomstig uit Afghanistan.
Ik word gewoon gefrustreerd als ik hieraan al denk, dat wij zo makkelijk mensen jaren lang bestempelen voor oorlogsmisdadigers, hun families hiermee in twijfel brengen over hun “man, broer of vader”. Ik weet zeker dat elk kind denkt “misschien heeft mijn vader echt iets gedaan?” relaties die stuk gaan, mensen die uit elkaar worden gehaald, families die gescheiden moeten leven?! Of andere 1F’s die hier in Nederland jaren lang in onzekerheid leven, zonder enig verblijfsvergunning, zonder zorgverzekering, zonder enig sociaal hulp. Zij zwerven van ene plaats naar andere plaats. Zij zijn gefrustreerd, machteloos en kunnen hun onschuld niet bewijzen. Mensen kijken hun aan en denken “misschien heb je echt iets gedaan?” dat is machteloos want zij kunnen niet bewijzen dat zij niets gedaan hebben maar de IND kan ook niet bewijzen dat zij wel iets gedaan hebben.
Zo hoort het leven niet te zijn!!!!! Wij kunnen niet leven in het “misschien hebben zij iets gedaan”.
Het is triest, frustrerend en onmenselijk.
P.S. ik ben mevrouw de gefrustreerd.
Ik denk dat "die mevrouw" Ellemeet bedoelt waarom het beleid of artikel 1F niet eerder is toegepast. Bij binnenkomst had men al moeten vaststellen of er sprake was van vermeende oorlogsmisdaden. Het is volgens mevrouw Ellemeet onrechtvaardig dat dit artikel pas na 8 jaar wordt toegepast en de verleende verblijfsvergunning vooralsnog wordt ingetrokken. (Dit is in het kader van rechtszekerheid not done).
Verder grootste groep 1F-ers in Nederland zijn Afghanen die tussen 1978 en 1992 voor de toenmalige geheime dienst in Afghanistan hebben gewerkt. De Nederlandse overheid gaat er vanuit dat IEDEREEN (letterlijk ook iedereen) die bij dit regime heeft gewerkt of te maken gehad, heeft zich schuldig gemaakt aan mensenrechtenschendingen.
Een goed voorbeeld is de IND zelf: AFDELING 1F schendt nu de rechten van deze burgers. Dus moeten we in dit geval:
- alleen de medewerkers en de manager van 1F afdeling bestempelen met 1F artikel en hun uitmaken voor mensenrechtenschendingen? OF
- moeten we ALLE (letterlijk alle) medewerkers van de IND en alle betrokken partijen zoals COA, DT&V en niet te vergeten politici bestempelen met artikel 1F hun uitmaken voor mensenrechtenschendingen? Of
- moeten we alleen politici hiervoor verantwoordelijk nemen?
Het is niet duidelijk wie en waarvoor verantwoordelijk dient gehouden te worden.
LET OP: bij de regime in Afghanistan wordt iedereen verantwoordelijk gehouden want er wordt gezegd dat mensen die van de martelingen wisten, hebben alsnog voor dat regime gewerkt en niet ontslag hebben genomen. Maar als ik het vergelijk met de IND: binnen de IND zijn er ook mensen die eigenlijk ook niet mee eens zijn met het beleid ten opzichte van de Afghaanse 1Férs maar zij werken er ook alsnog. Dus moeten we hiermee alsnog iedereen verantwoordelijk nemen voor een bepaald beleid? Of moeten we alleen de betrokken afdeling verantwoordelijk nemen voor de daden?
Het is te triest dat wij omdat wij niet kunnen bewijzen welke personen van deze groep mensenrechten heeft geschonden, dan kunnen we dus voor het gemak ALLE leden uitmaken voor mensenrechtenschendingen?
Natuurlijk, het is heel makkelijk te spreken en speculerend over bepaalde feiten die ten eerst jaren geleden hebben plaats gevonden, ten twee mensen uitmaken voor mensenrechtenschendingen op basis van een ambtsbericht wat dus in Pakistan (dat is letterlijk de vijand van dat regime in Afghanistan) is opgeteld. Naar mijn mening volkomen NIET onpartijdig en ook niet gebaseerd op bronnen afkomstig uit Afghanistan.
Ik word gewoon gefrustreerd als ik hieraan al denk, dat wij zo makkelijk mensen jaren lang bestempelen voor oorlogsmisdadigers, hun families hiermee in twijfel brengen over hun “man, broer of vader”. Ik weet zeker dat elk kind denkt “misschien heeft mijn vader echt iets gedaan?” relaties die stuk gaan, mensen die uit elkaar worden gehaald, families die gescheiden moeten leven?! Of andere 1F’s die hier in Nederland jaren lang in onzekerheid leven, zonder enig verblijfsvergunning, zonder zorgverzekering, zonder enig sociaal hulp. Zij zwerven van ene plaats naar andere plaats. Zij zijn gefrustreerd, machteloos en kunnen hun onschuld niet bewijzen. Mensen kijken hun aan en denken “misschien heb je echt iets gedaan?” dat is machteloos want zij kunnen niet bewijzen dat zij niets gedaan hebben maar de IND kan ook niet bewijzen dat zij wel iets gedaan hebben.
Zo hoort het leven niet te zijn!!!!! Wij kunnen niet leven in het “misschien hebben zij iets gedaan”.
Het is triest, frustrerend en onmenselijk.
Een reactie posten