De fundamentele betekenis van toegang tot de rechter is als zodanig onomstreden, getuige onder meer het voornemen tot opneming in de Grondwet van een recht op een eerlijk proces.
De inrichting van de toegang tot het recht is aan continue ontwikkeling onderhevig. Enerzijds staat deze toegang onder druk door de stelselvernieuwing bij de rechtsbijstand.
Anderzijds zijn er steeds verder uitkristalliserende eisen die volgen uit zowel het EVRM als het EU Grondrechtenhandvest, welke verdergaande rechtsbescherming eisen.
In dit seminar, dat wordt georganiseerd ter gelegenheid van het vijftienjarig bestaan van het tijdschrift European Human Rights Cases, staat de samenhang centraal tussen nationale en Europese ontwikkelingen ten aanzien van de toegang tot de rechter.
Het gaat in het bijzonder in op de wisselwerking tussen het EVRM en het EU Grondrechtenhandvest en de meerwaarde van nadere verankering van het recht in nationale wetgeving
Meer info hier: http://veritate.tripolis.com/public/preview?AdoMPoRA1DZbtpQvIqe3w7YGvvJyP_hYfGc1a30XdVFP_YLIMT7eFWmACyFyNS1W
Interessant artikel? Deel het eens met uw netwerk en help mee met het verspreiden van de bekendheid van dit blog. Er staan wellicht nog meer artikelen op dit weblog die u zullen boeien. Kijk gerust eens rond. Zelf graag wat willen plaatsen? Mail dan webmaster@vreemdelingenrecht.com In verband met geldwolven die denken geld te kunnen claimen op krantenartikelen die op een blog als deze worden geplaatst maar na meestal een dag voor de krantenlezers aan leeswaardigheid hebben ingeboet terwijl wij vreemdelingenrecht specialisten ze soms wel nog jaren gebruiken om er een kopie van te maken voor een zaak ga ik over tot het plaatsen van alleen het eerste stukje. Ja ik weet het: de kans dat u doorklikt is geringer dan wanneer het hele artikel hier staat en een kopie van het orgineel maken handig kan zijn voor uw zaak. Wilt u zelf wat overnemen van dit weblog. Dat mag. Zet er alleen even een link bij naar het desbetreffende artikel zodat mensen niet alleen dat wat u knipt en plakt kunnen lezen maar dat ook kunnen doen in de context.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten