Een kwestie van veerkracht: aansluitingsgericht coachen van vluchtelingstudenten

Het coachingsboek Een kwestie van veerkacht is een handreiking van het UAF aan studieadviseurs, decanen, hulpverleners en anderen die met hoger opgeleide vluchtelingen werken. Stichting voor Vluchteling-Studenten UAF begeleidt al sinds 1948 vluchtelingen bij een studie in Nederland. Door de jarenlange ervaring met vluchtelingstudenten heeft het UAF een goed beeld van de zaken waar zij tegen aanlopen.


Vluchtelingstudenten zijn talentvolle doorzetters die zich niet door moeilijke omstandigheden laten tegenhouden. Studeren is vaak de eerste stap naar autonomie en participatie in onze samenleving. Met enige materiële steun en een coach die de weg wijst kunnen ze hun kracht hervinden.


Bahman vertelt over het boek dat hij samen met Machteld Stilting schreef. Film: Emiel Elgersma


Bahman Bahmani, co-auteur van het boek en studentenbegeleider bij het UAF:

'Ik was zelf vluchtelingstudent en worstelde met de eerste fase van mijn studie. Met mijn hoofd in de boeken en de gedachten in mijn vaderland begon ik vol goede moed te studeren. Maar mijn gedachten lieten me niet met rust. Waarom overkomt dit mij?'

Zelfoplossend vermogen
'Een kwestie van veerkracht biedt u een handreiking voor het begeleiden van vluchtelingen en andere buitenlandse studenten. Dit gratis boek laat zien dat het veel eenvoudiger is om aan te sluiten bij het zelfoplossend vermogen van mensen dan om oplossingen voor hen aan te dragen.'

Bestel uw gratis exemplaar

Hier: http://www.uaf.nl/actueel/een_kwestie_van_veerkracht

 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Stichting LOS schreef boek "Post Deportation Risk" over de mensenrechten situatie na terugkeer

𝗪𝗼𝗲𝗻𝘀𝗱𝗮𝗴 𝟭𝟳 𝗷𝗮𝗻𝘂𝗮𝗿𝗶 𝘂𝗶𝘁𝘀𝗽𝗿𝗮𝗮𝗸 𝗼𝘃𝗲𝗿 𝘁𝗶𝗷𝗱𝗲𝗹𝗶𝗷𝗸𝗲 𝗯𝗲𝘀𝗰𝗵𝗲𝗿𝗺𝗶𝗻𝗴 𝘃𝗮𝗻 ‘𝗱𝗲𝗿𝗱𝗲𝗹𝗮𝗻𝗱𝗲𝗿𝘀’

VACATURE: Programma manager bij Forum voor Programma Immigratie & Burgerschap (Migratierecht)

Oude (groot)ouder naar Nederland willen halen kan soms

Immigratiedienst: Minder vaak voordeel van twijfel voor asielzoeker

VACATURE Hoor- en Beslismedewerker IND

Met je buitenlandse partner naar Nederland: 20 tips (artikel van Gart Adang op zijn verzoek geplaatst)

Jurisprudentie van deze week zoals besproken in het advocatenoverleg van 18 januari 2024

Boek geeft gezicht aan vluchtelingenproblematiek - hoe een Koerdische Irakees kapper in Leiden werd

UItspraak: Artikel 8 EVRM bij volwassen gezinsleden (moeder bij dochter)