'Europees parlement hobbel migratieplannen'

Het Europees Parlement kan wel eens het lastigste obstakel zijn voor het rechtse kabinet om strengere regels over immigratie af te dwingen. Dat zei Europarlementariër Derk Jan Eppink zaterdagavond in Nova. Volgens Eppink vindt het Europees Parlement de huidige wetgeving al veel te streng.


Toch denkt Eppink dat het wel mogelijk is de regels aan te scherpen, maar dan wel op langere termijn. “Even snel de zaak veranderen kan niet. Een Europees verdrag openbreken gaat niet. Wat je wel kunt doen is de regelgeving veranderen, de bestaande richtlijnen amenderen. Nederland moet internationaal steun zoeken voor die amendering. De nieuwe premier van Nederland moet een reis maken naar Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië en Spanje. Die landen zitten met hetzelfde probleem.”


Mocht het Nederland lukken voldoende steun te vinden, dan moet het voorstel eerst langs de Europese Commissie waarna het Europees Parlement volgt. Pikant is dat de Europese liberale fractie waar de VVD deel van uitmaakt bijna ‘fundamentalistisch’ voor de burgerlijke vrijheden is. Volgens Eppink varen de Europese liberalen meer de koers van D66 dan van de VVD en zien de liberalen immigratie absoluut niet als een probleem.


Enkele plannen van VVD en PVV die strijdig zijn met verdragen en richtlijnen.

VVD:
•Wie het inburgeringexamen Nederlandse taal niet aflegt of niet met succes afrondt, verliest zijn verblijfsrecht.
•Er wordt geen verblijfsvergunning toegekend als de partner jonger is dan 24 jaar, als de partner een neef of nicht is van de aanvrager en als de aanvrager over een inkomen beschikt van minder dan 120 procent van het minimumloon
•Een verblijfsvergunning krijgt de aanvrager alleen als hij te goeder trouw is. Van de aanvrager wordt verwacht dat hij juiste en volledige informatie verstrekt en beschikt over de juiste reis- of Identiteitsdocumenten
•De termijn voor het verkrijgen van een permanente verblijfsvergunning wordt opgerekt naar tien jaar
•Criminele vreemdelingen die in de eerste drie jaar van hun verblijf in Nederland in de fout gaan, worden uitgezet.
PVV
•Niet-Nederlanders die een misdrijf plegen direct uit Nederland verwijderen
•Criminele Antillianen terugsturen.
•Geen nieuwe moskeeën meer en alle islamitische scholen dicht.
•Volledige immigratiestop voor mensen uit islamitische landen

Deze voorstellen zijn strijdig met onderstaande verdragen en richtlijnen.


•Het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens
•EU gezinsherenigingrichtlijn
•EU-associatieverdrag met Turkije
•EU-richtlijn over de status van langdurig ingezeten onderdanen van derde landen
•EU-richtlijnen die automatismen als uitzetting van criminele vreemdelingen uitsluiten en bepalen dat elk geval individueel moet worden beoordeeld
•EU-Grondrechtenhandvest
•EU-richtijnen over toelating van mensen van buiten de EU
•VN-Verdrag tegen rassendiscriminatie
•VN-vluchtelingenverdragen

Denemarken, het land dat VVD en PVV als voorbeeld stellen als het over migratie gaat, heeft de beleidsvrijheid zich niets van de migratierichtlijnen aan te trekken. De Denen stemden in 1992 en in 1997 niet volledig in met de Verdragen van Maastricht en Amsterdam waardoor zij een opt out-regeling bedongen. Zo’n opt out is alleen voorafgaand aan ratificatie van een verdrag te regelen, niet achteraf.


Enkele regels waarop Denemarken afwijkt van de EU:

Gezinshereniging:
•Beperkt tot echtgenoten of partners van Deense ingezetenen.
•Een kind mag niet ouder zijn dan 16.
•Beide partners moeten 24 jaar zijn.
•Partner moet bewijzen dat hij voldoende inkomen heeft om zijn gezin te onderhouden.
•Partner krijgt eerste zeven jaar geen permanente verblijfsvergunning. Gaat het in die tijd mis, dan volgt uitzetting.

Asiel
•Geen geld ontwikkelingssamenwerking voor landen die niet meewerken aan terugkeer van afgewezen asielzoekers.
•Asielzoekers die korter dan zeven jaar in Denemarken wonen, moeten terugkeren naar het land van herkomst als de situatie daar voldoende verbeterd.
•Asielzoekers die zijn veroordeeld voor een zwaar vergrijp, krijgen geen verblijfsvergunning.
•Immigranten die een celstraf krijgen van meer dan twee jaar, worden uitgezet.

Al is het via een opt out niet meer mogelijk dezelfde beleidsvrijheid te krijgen als Denemarken, Eppink denkt wel dat het mogelijk is ‘veel voor elkaar te krijgen’ in vier jaar.


Bron: http://www.trouw.nl/nieuws/politiek/article3166624.ece/_Europees_parlement_hobbel_migratieplannen_.html

Reacties

Anoniem zei…
En zo begint het, nu kunnen we er op wachten dat er 27 lidstaten overtuigd moeten worden? Hoe lang nog?

Nic Kangah

Populaire posts van deze blog

Stichting LOS schreef boek "Post Deportation Risk" over de mensenrechten situatie na terugkeer

𝗪𝗼𝗲𝗻𝘀𝗱𝗮𝗴 𝟭𝟳 𝗷𝗮𝗻𝘂𝗮𝗿𝗶 𝘂𝗶𝘁𝘀𝗽𝗿𝗮𝗮𝗸 𝗼𝘃𝗲𝗿 𝘁𝗶𝗷𝗱𝗲𝗹𝗶𝗷𝗸𝗲 𝗯𝗲𝘀𝗰𝗵𝗲𝗿𝗺𝗶𝗻𝗴 𝘃𝗮𝗻 ‘𝗱𝗲𝗿𝗱𝗲𝗹𝗮𝗻𝗱𝗲𝗿𝘀’

VACATURE: Programma manager bij Forum voor Programma Immigratie & Burgerschap (Migratierecht)

Oude (groot)ouder naar Nederland willen halen kan soms

Immigratiedienst: Minder vaak voordeel van twijfel voor asielzoeker

Jurisprudentie van deze week zoals besproken in het advocatenoverleg van 18 januari 2024

VACATURE: Operationeel Manager Juridische Zaken IND Den Haag

VACATURE Hoor- en Beslismedewerker IND

Wat is het verschil tussen lawyer en advocaat?

Voor een Haagse ambtenaar is het ongeloofwaardig dat een toerist naar Roermond wil reizen vanuit Amsterdam. Visumbezwaar ongegrond.