Toch niet welkom op Conferentie "Sterker in samen werken" van COA, DT&V en IND (Updated)

Een tijdje terug plaatste een vrijwilligster een link in de groep Vreemdelingenrecht die ik op Linkedin run. De IND, het COA, de DT&V en het ministerie van Veiligheid en Justitie wilden met het werkveld in gesprek en waren voornemens een conferentie te organiseren en je kon aangeven of je daar eventueel belangstelling voor had. Zo gezegd zo gedaan want een paar maand geleden organiseerde de Directie Migratiebeleid iets dergelijks en daar werd ik toen voor uitgenodigd maar kon helaas niet. Wel toen al aangegeven dat ik graag de volgende keer kwam.

Ongeveer een week geleden werd ik uitgenodigd voor de conferentie ‘Sterker in samen werken’ in oktober. Deze conferentie was een gezamenlijk initiatief van de IND, het COA, de DT&V en het ministerie van Veiligheid en Justitie. Een boeiend programma werd aangeboden met onder meer in informatiemarkt van organisaties die subsidie kregen (ik dacht "eens kijken of ik daar wat van opsteek want dit komt allemaal uit mijn eigen zak") Er zouden workshops komen over de volgende onderwerpen:
  • Activering van en dagbesteding voor asielzoekers;
  • Door de rechter opgelegde opvang van illegale vreemdelingen door gemeenten
  • Toezichtmaatregelen bij terugkeer
  • Samenwerking in het Lokaal Terugkeer Overleg (LTO) en de deelname van gemeenten
  • Uitstel van Vertrek (art. 64 Vw 2000, buitenschuld en discretionaire bevoegdheid)
  • Huisvesting vergunninghouders
Ik barstte zo ongeveer in spontaan applaus uit toen ik hoorde dat de Vreemdelingen-keten dit congres organiseerde. Eindelijk eens gezamelijk met allerlei professionals om tafel gaan zitten om te kijken wat we allemaal van elkaar kunnen leren en hoe we verbeteringen kunnen doorvoeren in het Nederlandse vreemdelingenbeleid. Een beetje wat ik hier en op Linkedin ook al jaren probeer en wat hier volgens mij best goed in die Linkedin groep werkt. En wat bijvoorbeeld advocate Hilde van Asperen doet door mensen van de IND uit te nodigen voor rondetafel gesprekken met advocaten. Immers het vreemdelingenwerkvlak zit nogal vol met mensen die vanaf hun eigen barricades dingen roepen tegen de andere kant die in hun loopgraaf zit.Om nog maar niet van vooroordelen te spreken. Of van puur gebrek aan kennis hoe het vanuit een andere positie er aan toegaat. Samen praten is een belangrijke stap voor verbetering.

Ik verheugde me met name op de workshop over dagbesteding voor asielzoekers. Aangezien ik in 1995 en 2006 lange tijd op asielzoekerscentra heb gewerkt en verschillen heb gezien en wel wat ideeen over verbeteringen. Niet echt mijn eigen juridische expertise maar gewoon met de voeten in de klei.

Bovendien ben ik door kanker afgekeurd waardoor even een OSR cursus doen om bij te blijven met 700 euro per dag een beetje een aanslag is op mijn persoonlijk budget. Dus des te fijner dat deze hele dag gratis was inclusief lunch en koffie en thee.

Ik heb me dan ook binnen twee minuten na de uitnodiging aangemeld als komend en mijn keuze voor de workshops doorgegeven. Toen ik op Linkedin in mijn updates zei dat ik het een goed initiatief vond reageerde iemand van Justitie met "Het is alleen toegankelijk voor gemeenteambtenaren". Waarop ik antwoordde "en blijkbaar ik want ik heb net een uitnodiging ervoor gehad".  Wellicht omdat DT&V dit weblog ook op intranet heeft staan dacht ik nog. Of omdat die aardige meneer van Directie Migratierecht me ergens nog op een lijstje had staan. Of gewoon omdat iedereen in principe welkom was. Het ging immers om 'Sterker in samen werken" en dat doe je met alle actoren op het gebied van het vreemdelingenbeleid.

Niets schetst mijn verbazing toen ik vanmorgen de volgende mail kreeg:

Beste Wytzia,
Tot mijn verrassing kwam ik jouw aanmelding tegen in de lijst voor de conferentie 'Sterker in samen werken'. De uitnodiging geldt echter uitsluitend alleen voor beleidsmedewerkers en bestuurders van gemeenten. Ik heb het evenementenbureau dan ook verzocht om jouw aanmelding te annuleren.
Daarnaast heb ik via de Directie Migratiebeleid begrepen dat jij de uitnodiging op jouw vreemdelingenrechtblog en LinkedIn hebt geplaatst. Ik wil je vriendelijk doch dringend verzoeken deze informatie te verwijderen en een rectificatie te plaatsten.
Graag ontvang ik een bevestiging van jou dat je deze acties hebt ondernomen.
Met vriendelijke groet,
XXX
Communicatieadviseur

Tot zover het sterk in samenwerken blijkbaar! Je wordt uitgenodigd en dan toch weer niet. Iemand vertellen dat hij niet welkom is kon niet duidelijker worden gecommuniceerd. (Hoe zit dat ook al weer in het civiel recht met aanbod doen en niet terug kunnen als ander het heeft aanvaard?)

Leuk allemaal ambtenaar onder elkaar!!! En dan gaan ze praten over o.a. zinvolle dagbesteding voor asielzoekers. Ja die gemeenteambtenaar heeft daar in tegenstelling tot de mensen van Vluchtelingenwerk die op een asielzoekerscentrum werken heel veel over te melden. En de enorme ervaring van tolken die bij alle procedures zitten is natuurlijk ook niet direct een aanvulling. En waarom zou je willen horen welke moeite een advocaat soms heeft om bij de juiste persoon terecht te komen. Of misschien is het wel belangrijk dat diegene die de studieboeken voor de politie over vreemdelingenrecht schrijft hoort wat er op het moment in het veld speelt.

Moet het alleen een on-kritisch pr verhaal van overheid naar gemeentes zijn of is men bang dat types als Joke Kuyt (alias Kaviaar) de boel komen verstangen? In dat geval kan je toch gewoon een check doen wie zich aanmeldt en zeggen dat alleen professionals welkom zijn?

De toon van de mail schoot ook helemaal in mijn verkeerde keelgat. Je-jij-jou zonder dat ik iemand ken en zo'n beetje orders of ik wil rectificeren. Nou heeft mevrouw later wel aangegeven dat ze niet de bedoeling had om me onheus te bejegenen maar mijn "samen-gevoel" was aardig weg.

Nog groter werd mijn verbazing toen ik dit hele weblog doorkamde en daar helemaal geen bericht over die conferentie op aantrof wat ik zou moeten "rectificeren". Of heb ik er overheen gelezen? Maar ik heb haar maar een plezier gedaan en op twitter, Linkedin en hier nu aangegeven dat alleen gemeenteambtenaren welkom zijn om te komen praten over sterker samen werken.


PS: IND, het COA, de DT&V en het ministerie van Veiligheid en Justitie bij een volgende bijeenkomst om te brainstormen kom ik graag langs. Dus nodig me vooral nog een keer echt uit. Want ondanks dit soort hobbels blijf ik vinden dat een ieder er baat van heeft als we de koppen bij elkaar steken!



.

Reacties

Populaire posts van deze blog

VACATURE: Beslisme­de­werker Buitenlandse Zaken VISA - CSO

VACATURE: Medewerker aanmeldgehoren

Stichting LOS schreef boek "Post Deportation Risk" over de mensenrechten situatie na terugkeer

š—Ŗš—¼š—²š—»š˜€š—±š—®š—“ šŸ­šŸ³ š—·š—®š—»š˜‚š—®š—暝—¶ š˜‚š—¶š˜š˜€š—½š—暝—®š—®š—ø š—¼š˜ƒš—²š—æ š˜š—¶š—·š—±š—²š—¹š—¶š—·š—øš—² š—Æš—²š˜€š—°š—µš—²š—暝—ŗš—¶š—»š—“ š˜ƒš—®š—» ‘š—±š—²š—暝—±š—²š—¹š—®š—»š—±š—²š—暝˜€’

Immigratiedienst: Minder vaak voordeel van twijfel voor asielzoeker

VACATURE: Programma manager bij Forum voor Programma Immigratie & Burgerschap (Migratierecht)

Oude (groot)ouder naar Nederland willen halen kan soms

Wat als je vergeten bent je verblijfsvergunning te verlengen?

Voorwaarden verlaagd salariscriterium na zoekjaar hoogopgeleiden verruimd - kennismigranten salaris

UItspraak: Artikel 8 EVRM bij volwassen gezinsleden (moeder bij dochter)