05 december 2019

Nieuw WBV 2019/20: verkorten of onthouden van de vertrektermijn

Het WBV introduceert nieuwe omstandigheden op grond waarvan de IND de vertrektermijn kan onthouden dan wel verkorten. Met deze wijziging beoogt de staatssecretaris het beslag van bepaalde vreemdelingen op de opvangvoorzieningen en het asielproces te verlagen. Het gaat om vreemdelingen die om sociaal-economische redenen een asielaanvraag hebben ingediend. Het WBV is op 30 november 2019 in werking getreden. Op grond van artikel 62 lid 2 Vw kan aan de vreemdeling een vertrektermijn worden onthouden of de gebruikelijke vertrektermijn van vier weken worden verkort onder andere indien (a) er een risico bestaat op onttrekking aan toezicht (b) de asielaanvraag kennelijk ongegrond is verklaard. In paragraaf A3/3 van de Vreemdelingencirculaire is nader uitgewerkt wanneer de vertrektermijn kan worden verkort of onthouden. In paragraaf A3/3 Vcis opgenomen dat de vertrektermijn in beginsel niet wordt verkort of onthouden bij een eersteaanvraag, tenzij aan een van de categorieën zoals in het beleid is neergelegd is voldaan. De omstandigheden om de vertrektermijn te onthouden of te verkorten zijn met de inwerkingtreding van WBV 2019/20 verruimd. In paragraaf A3/3 Vc is ten eerste toegevoegd dat de IND de vertrektermijn onthoudt indien sprake is van een aanvraag die op grond van artikel 30b lid 1 onder c, d, e of f Vw als kennelijk ongegrond is afgewezen. Voorheen onthield de IND de vertrektermijn alleen indien de aanvraag als kennelijk ongegrond is afgewezen op grond van artikel 30, eerste lid, aanhef en onder j Vw. Ten tweede is een aantal nieuwe categorieën geïntroduceerd die aanleiding geven om onverkort het onthouden van een vertrektermijn te overwegen. Deze categorieën zien op het risico dat de vreemdeling zich aan het toezicht zal onttrekken (artikel 62 lid 2 onder a Vw). Het betreft een drietal categorieën te weten:1. de inhoudelijke beoordeling van de aanvraag ondanks aanwezige Dublin-indicaties;2. de situatie dat een aanvraag overwegend om sociaal-economische redenen is ingediend; en3. de situatie dat de vreemdeling te kennen heeft gegeven geen gevolg te (zullen) geven aanzijn verplichting te vertrekken.In de toelichting bij dit WBV staat dat met deze wijziging wordt beoogd het beslag van bepaalde vreemdelingen op de opvangvoorzieningen en het asielproces te verlagen. Het gaat om vreemdelingen die om sociaal-economische redenen een asielaanvraag hebben ingediend.

Vindplaats: UPDate Vluchtelingenwerk: https://gallery.mailchimp.com/fff4420d2dd688f864c7ac875/files/13f39cbc-d8a0-4713-a5dd-3fbbce09924b/UPdate_2019_nr._48.01.pdf

Interessant artikel? Deel het eens met uw netwerk en help mee met het verspreiden van de bekendheid van dit blog. Er staan wellicht nog meer artikelen op dit weblog die u zullen boeien. Kijk gerust eens rond. Zelf graag wat willen plaatsen? Mail dan webmaster@vreemdelingenrecht.com In verband met geldwolven die denken geld te kunnen claimen op krantenartikelen die op een blog als deze worden geplaatst maar na meestal een dag voor de krantenlezers aan leeswaardigheid hebben ingeboet terwijl wij vreemdelingenrecht specialisten ze soms wel nog jaren gebruiken om er een kopie van te maken voor een zaak ga ik over tot het plaatsen van alleen het eerste stukje. Ja ik weet het: de kans dat u doorklikt is geringer dan wanneer het hele artikel hier staat en een kopie van het orgineel maken handig kan zijn voor uw zaak. Wilt u zelf wat overnemen van dit weblog. Dat mag. Zet er alleen even een link bij naar het desbetreffende artikel zodat mensen niet alleen dat wat u knipt en plakt kunnen lezen maar dat ook kunnen doen in de context. Subscribe to Vreemdelingenrecht.com blog by Email
Dagelijks nieuwe ZZP opdrachten op freelancespecialisten.nl

Geen opmerkingen:

Aanbevolen post

Wytzia Raspe over vluchtelingen, AZC’s, cruiseschepen en mensensmokkelaars

Mr. van de week is Wytzia Raspe. Zij is 25 jaar jurist vreemdelingenrecht in allerlei verschillende rollen. Sinds 2005 schrijft en blogt z...