Vreemdelingenrecht en Corona - het juridisch kader
Het Nederlandse
immigratierecht (vreemdelingenrecht) wordt beheerst door verdragen waar
Nederland zich aan moet houden bij het opstellen van het nationale
vreemdelingenrecht en beleid. De Vreemdelingenwet is de Nederlandse formele wet
opgesteld door de Staten Generaal waarin de toegang, het verblijf en de
uitzetting van vreemdelingen is geregeld. Deze wet is uitgewerkt in lagere
wetgeving zoals het Vreemdelingenbesluit en in beleidsregels opgenomen in de
Vreemdelingencirculaire.
Wat nu bij een epidemie zoals
het huidige Coronavirus? Immers niet alleen die vreemdelingen hebben rechten
ook de inwoners van een land hebben zelf rechten. De nationale volksgezondheid
kan en in mijn optiek ook mag een reden zijn om mensen de toegang tot Nederland
te weigeren of om geen verblijf (nog) te verlenen en bijvoorbeeld deze mensen
in quarantaine op te vangen.
Waar vinden we die “nationale
volksgezondheid” terug in wet en beleid?
Verplichtingen uit het
Vluchtelingenverdrag /asiel
Article 9. Provisional Measures
Nothing
in this Convention shall prevent a Contracting State, in time of war or other grave and exceptional
circumstances, from taking provisionally measures which it considers to
be essential to the national security in the case of a particular person,
pending a determination by the Contracting State that that person is in fact a
refugee and that the continuance of such measures is necessary in his case in
the interests of national security.
Weigering toegang tot
Nederland
Artikel 3 Vreemdelingenwet
uitgewerkt in
Artikel 8.8 Vreemdelingenbesluit
- 1 Aan een vreemdeling als bedoeld in artikel 8.7, die in het bezit is van een geldig document voor grensoverschrijding, kan de toegang tot Nederland slechts worden geweigerd om redenen van openbare orde of openbare veiligheid, dan wel volksgezondheid
- a. indien de vreemdeling op grond van zijn persoonlijke gedrag een actuele, werkelijke en ernstige bedreiging voor een fundamenteel belang van de samenleving vormt;
- b. in het geval van potentieel epidemische ziekten zoals gedefinieerd in de relevante instrumenten van de Wereldgezondheidsorganisatie dan wel andere infectieziekten of besmettelijke parasitaire ziekten, ten aanzien waarvan in Nederland beschermende regelingen ten aanzien van Nederlanders worden getroffen;
- c. indien hij om redenen van de openbare orde of openbare veiligheid uit Nederland is verwijderd en sinds de verwijdering nog geen redelijke termijn is verstreken.
- 2 De ambtenaren, belast met de grensbewaking of met het toezicht op vreemdelingen, weigeren niet dan ingevolge een bijzondere aanwijzing van Onze Minister de toegang tot Nederland aan een vreemdeling als bedoeld in het eerste lid. De weigering geschiedt schriftelijk.
- 3 Het eerste en tweede lid zijn niet van toepassing op de onderdaan van België of Luxemburg die geen gemeenschapsonderdaan is. Op deze vreemdeling is artikel 8.5 van toepassing.
- 4 Een vreemdeling die niet beschikt over het vereiste document voor grensoverschrijding, wordt niet uitgezet dan nadat hem gedurende een redelijke termijn de gelegenheid is gegeven dat document te verkrijgen of op andere wijze te laten vaststellen of bewijzen dat hij het recht op vrij verkeer en verblijf geniet.
A1/3
Vreemdelingencirculaire
De ambtenaar belast met
de grensbewaking verleent toegang aan een vreemdeling die niet wordt beschouwd
als een gevaar voor de openbare orde, de nationale veiligheid of de
internationale betrekkingen van de Schengenstaten.
Onder gevaar voor de
openbare orde vallen alle volgende situaties:
·
• gevaar voor de
openbare rust;
·
• gevaar voor de
goede zeden;
A1/4.12. Passagierende
zeelieden Vreemdelingencircualire
Een zeeman die wil passagieren moet een identiteitsdocument ter inzage
aanbieden aan de ambtenaar belast met de grensbewaking. Een geldig document
voor grensoverschrijding is in dat geval voldoende.
Het hoofd van de grensdoorlaatpost stelt een aantekening op de
bemanningslijst achter de naam van de zeeman wanneer een zeeman niet of niet
langer aan de in de SGC neergelegde voorwaarden voor passagieren voldoet. Het
hoofd van de grensdoorlaatpost mag de zeeman bij gevaar voor de openbare orde,
de nationale veiligheid of de volksgezondheidVolgende
zoekterm markering met toepassing van artikel 50
Vw overbrengen naar de vreemdelingenpolitie. Het hoofd van de
grensdoorlaatpost brengt de zeeman in ieder geval in de volgende situaties daar
naar toe:
- • de zeeman staat gesignaleerd als ongewenst vreemdeling of als ongewenst verklaarde vreemdeling op grond van artikel 67 Vw, of er is sprake van een inreisverbod;
- • de zeeman is achtergebleven na vertrek van het zeeschip, dan wel is afgemonsterd, zonder te voldoen aan de voorwaarden voor binnenkomst en verblijf in Nederland.
De ambtenaar belast met de grensbewaking hoeft geen machtiging te vragen
voor het verlenen van een visum aan een zeeman die toegang wil tot andere
plaatsen dan de gemeente, waarin de haven gelegen is waar zijn zeeschip is
afgemeerd of de daaraan grenzende gemeenten
.
A1/6 Vc
Aan een vreemdeling
die gevaar oplevert voor de openbare orde, de nationale veiligheid of de volksgezondheid
is geen verblijf tijdens de vrije termijn toegestaan. Onder gevaar voor de
openbare orde zijn mede begrepen gevaar voor de openbare rust, de goede zeden
en de internationale betrekkingen. Voor een toelichting op deze voorwaarde
wordt verwezen naar A1/3 Vc.
A1/7.2
Zieke zeelieden
De ambtenaar belast met
de grensbewaking stelt zonder voorafgaande machtiging een niet-visumplichtige
zeeman in het bezit van een bijzonder doorlaatbewijs, mits zijn identiteit op
enigerlei wijze kan worden aangetoond, als de vreemdeling:
·
• in een
ziekenhuis behandeld moet worden; en
·
• niet in het
bezit is van een geldig document voor grensoverschrijding.
Het hoofd van de
grensdoorlaatpost moet in alle gevallen waarin een zieke zeeman in het bezit
wordt gesteld van een bijzonder doorlaatbewijs, de eenheidsleiding van de
politieregio waaronder de gemeente valt waarin het ziekenhuis staat,
schriftelijk informeren. Het hoofd van de grensdoorlaatpost moet de maatregelen
treffen die in A1/7.3 Vc zijn opgenomen als de zieke zeeman lijdt aan een
ziekte die een gevaar voor de volksgezondheidVolgende
zoekterm markering kan opleveren.
A1/7.3 Vc
Gevaar voor de volksgezondheid
Als een vreemdeling de toegang tot het grondgebied is
geweigerd omdat hij een gevaar vormt voor de volksgezondheid
treft de ambtenaar belast met de grensbewaking maatregelen die erop
gericht zijn de volksgezondheid te beschermen.
De ambtenaar belast met de grensbewaking weigert de
vreemdeling de toegang als de ziekte:
·
• behandeling
in een ziekenhuis nodig maakt; of
De ambtenaar belast met de grensbewaking legt een
maatregel als bedoeld in artikel
6, eerste lid, Vw op met als aangewezen ruimte het ziekenhuis
alwaar de behandeling of de quarantaine plaats zal vinden (zie model
M19 en Sigma, het digitale vreemdelingenbeeld.
De ambtenaar belast met de grensbewaking beoordeelt of
aan de vreemdeling alsnog toegang tot het grondgebied kan worden verleend na
afloop van:
·
• de
behandeling van de ziekte; of
·
• de periode van quarantaine.
De ambtenaar belast met
de grensbewaking informeert de Korpschef over de in het kader van de
grensbewaking getroffen maatregelen.
Verblijfsvergunning
weigeren of beëindigen
Artikel 8.23 Vb
- 1 Onze Minister kan het rechtmatig verblijf op grond van de volksgezondheid ontzeggen of beëindigen in het geval van potentieel epidemische ziekten als gedefinieerd in de relevante instrumenten van de Wereldgezondheidsorganisatie dan wel in geval van andere infectieziekten of besmettelijke parasitaire ziekten, ten aanzien waarvan in Nederland beschermende regelingen ten aanzien van Nederlanders worden getroffen.
- 2 Rechtmatig verblijf wordt niet op grond van de volksgezondheid beëindigd, indien de ziekte langer dan drie maanden na inreis van de vreemdeling is opgetreden.
- 3 Onze Minister kan de vreemdeling binnen drie maanden na inreis onderwerpen aan een kosteloos medisch onderzoek indien ernstige aanwijzingen daartoe aanleiding geven.
B1/4.4 Vc
De IND wijst de aanvraag
voor een verblijfsvergunning wegens gevaar voor de openbare orde af als de
vreemdeling wegens een misdrijf:
·
• een transactieaanbod
heeft aanvaard;
·
• een strafbeschikking is
opgelegd; of
·
• is veroordeeld tot:
·
• een
onvoorwaardelijke gevangenisstraf, een vrijheidsontnemende maatregel,
onvoorwaardelijke jeugddetentie, een onvoorwaardelijke maatregel betreffende
het gedrag van de jeugdige, onvoorwaardelijke TBS, onvoorwaardelijke plaatsing
in een inrichting voor stelselmatige daders of een onvoorwaardelijke plaatsing
in een inrichting voor jeugdigen;
·
• een taakstraf; of
·
• een onvoorwaardelijke
geldboete.
De IND wijst de aanvraag
voor een verblijfsvergunning niet af wegens gevaar voor de openbare orde als
het transactieaanbod of de strafbeschikking er uitsluitend toe strekt dat de
vreemdeling afstand doet van illegale beeld-of geluidsdragers.
Onder gevaar voor de
openbare orde verstaat de IND ook:
·
• gevaar voor de
openbare rust;
·
• gevaar voor de
goede zeden;
·
• gevaar
voor de volksgezondheid
·
• gevaar voor de
(goede) internationale betrekkingen; of
·
• ongewenste politieke
activiteiten.
Uitzetten van vreemdelingen
Artikel 8.24
- 1 De uitzetting van de vreemdeling, ten aanzien van wie het rechtmatig verblijf om redenen van openbare orde, openbare veiligheid of volksgezondheid is ontzegd of beëindigd, blijft, indien de vreemdeling de voorzieningenrechter heeft verzocht een voorlopige voorziening te treffen, achterwege tot op dat verzoek is beslist, tenzij het besluit:
- a. met toepassing van artikel 4:6 van de Algemene wet bestuursrecht is genomen;
- b. reeds door de rechtbank of de voorzieningenrechter is beoordeeld; of
- c. gebaseerd is op dwingende redenen van openbare veiligheid.
- 2 De toegang van de vreemdeling die voor de behandeling van een bezwaarschrift, beroepschrift, dan wel een verzoek om een voorlopige voorziening, gericht tegen beëindiging van het rechtmatig verblijf, geen gemachtigde heeft gesteld, wordt niet geweigerd, tenzij:
- a. zijn aanwezigheid de openbare orde of de openbare veiligheid ernstig zal verstoren; of
- b. het bezwaar of beroep is gericht tegen de weigering van toegang.
- 3 Onze Minister kan de vertrektermijn, bedoeld in artikel 62, eerste lid, van de Wet slechts in naar behoren aangetoonde dringende gevallen verkorten tot minder dan vier weken.
Die uitzetting mag
dan wel weer niet in strijd zijn met artikel 3 van het EVRM
EVRM
Article 3. - Prohibition of torture
No one
shall be subjected to torture or to inhuman or degrading treatment or
punishment.
In het St Kitts-arrest is bepaald dat iemand terugsturen naar een land
waar hij binnen korte tijd dan aan een ziekte zal sterven daar ook onder valt.
Dit zie je ook terug in de Terugkeerrichtlijn van de EU:
Artikel 5
Non-refoulement, belang van het kind, familie- en gezinsleven en
gezondheidstoestand
Bij de tenuitvoerlegging van deze richtlijn houden de lidstaten rekening
met:
a)
|
het belang van het kind;
|
b)
|
het
familie- en gezinsleven;
|
c)
|
de gezondheidstoestand van de betrokken onderdaan van een derde land,
|
en eerbiedigen zij het
beginsel van non-refoulement.
Interessant artikel? Deel het eens met uw netwerk en help mee met het verspreiden van de bekendheid van dit blog. Er staan wellicht nog meer artikelen op dit weblog die u zullen boeien. Kijk gerust eens rond. Zelf graag wat willen plaatsen? Mail dan webmaster@vreemdelingenrecht.com In verband met geldwolven die denken geld te kunnen claimen op krantenartikelen die op een blog als deze worden geplaatst maar na meestal een dag voor de krantenlezers aan leeswaardigheid hebben ingeboet terwijl wij vreemdelingenrecht specialisten ze soms wel nog jaren gebruiken om er een kopie van te maken voor een zaak ga ik over tot het plaatsen van alleen het eerste stukje. Ja ik weet het: de kans dat u doorklikt is geringer dan wanneer het hele artikel hier staat en een kopie van het orgineel maken handig kan zijn voor uw zaak. Wilt u zelf wat overnemen van dit weblog. Dat mag. Zet er alleen even een link bij naar het desbetreffende artikel zodat mensen niet alleen dat wat u knipt en plakt kunnen lezen maar dat ook kunnen doen in de context. Subscribe to Vreemdelingenrecht.com blog by Email
Reacties