Teeven over Advies "Expertise getoetst" ACVZ: Geen enkele aanbeveling overgenomen

'Op 6 juli 2012 heeft de Adviescommissie voor Vreemdelingenzaken (ACVZ) haar
advies 'Expertise getoetst' aangeboden aan de toenmalige minister voor Immigratie,
Integratie en Asiel. In dit ongevraagde advies heeft de ACVZ de kwaliteit van de
deskundigenadvisering in de asielprocedure onderzocht. Er is hier gekeken naar de
verschillende vormen van deskundigen-advisering zoals taalanalyse,
documentenonderzoek, medisch advies, landeninformatie, DNA- en
leeftijdsonderzoek.

De voornaamste aanbevelingen uit dit rapport zijn de volgende:
• Stel één deskundigenorganisatie in, die niet valt onder de voor het toelatingsbeleid
verantwoordelijke minister. In deze organisatie moeten de deskundigen worden
opgenomen die nu onder de verantwoordelijkheid van de minister voor Immigratie,
Integratie en Asiel werken.
• Richt een nationale autoriteit in voor de erkenning en registratie van deskundigen die
adviseren in de asielprocedure en deskundigen die contra-expertise leveren. De
registratie en toetsing van deze deskundigen zou moeten plaatsvinden door
vakgenoten, die niet werkzaam zijn op het terrein van het vreemdelingenrecht.

De staatssecretaris geeft in zijn reactie van 22 februari 2013 aan de aanbevelingen niet op
te volgen.
Volgens de staatssecretaris is “het centreren van de bureaus in één organisatie geen
garantie voor zorgvuldigheid en onpartijdigheid, noch een maatregel die naar verwachting op
enige wijze zal bijdragen aan een verhoging van de kwaliteit van het onderzoek of de
conclusies”. Volgens de staatssecretaris werden er ook geen voorbeelden van partijdigheid
en onafhankelijkheid in het ACVZ-advies naar voren gebracht.

Daarnaast acht de staatssecretaris het niet noodzakelijk om een onafhankelijke autoriteit te
creëren die toeziet op de kwaliteit van deskundigen en die verantwoordelijk zou zijn voor de
erkenning en registratie van deskundigen die de IND adviseren. “Ook hier geldt dat de
verschillende bureaus niet alleen werkzaam zijn binnen het asieldomein. De verschillende
diensten kennen variërende zelfstandige vormen van erkenning, registratie en
kwaliteitscontrole. Niet valt in te zien op welke wijze het loslaten van de huidige werkwijze
zou bijdragen aan de (controle op) de kwaliteit van de werkzaamheden.”

Overigens wordt er verder ook geen enkele aanbeveling overgenomen door de
staatssecretaris.

Bron: Update 2013 nr. 11 (en geplaatst door Joachim Detailleur in de groep Vreemdelingenrecht op Linkedin)





-------------------------- Law Blogs
Law blog
Klik op +1 als u dit een interessant artikel vindt en Google zal het dan beter zichtbaar maken in de zoekresultaten.



Bookmark and Share
In verband met geldwolven die denken geld te kunnen claimen op krantenartikelen die op een blog als deze worden geplaatst maar na meestal een dag voor de krantenlezers aan leeswaardigheid hebben ingeboet terwijl wij vreemdelingenrecht specialisten ze soms wel nog jaren gebruiken om er een kopie van te maken voor een zaak ga ik over tot het plaatsen van alleen het eerste stukje. Ja ik weet het: de kans dat u doorklikt is geringer dan wanneer het hele artikel hier staat en een kopie van het orgineel maken handig kan zijn voor uw zaak.

Reacties

Populaire posts van deze blog

VACATURE: Beslisme­de­werker Buitenlandse Zaken VISA - CSO

VACATURE: Medewerker aanmeldgehoren

𝗪𝗼𝗲𝗻𝘀𝗱𝗮𝗴 𝟭𝟳 𝗷𝗮𝗻𝘂𝗮𝗿𝗶 𝘂𝗶𝘁𝘀𝗽𝗿𝗮𝗮𝗸 𝗼𝘃𝗲𝗿 𝘁𝗶𝗷𝗱𝗲𝗹𝗶𝗷𝗸𝗲 𝗯𝗲𝘀𝗰𝗵𝗲𝗿𝗺𝗶𝗻𝗴 𝘃𝗮𝗻 ‘𝗱𝗲𝗿𝗱𝗲𝗹𝗮𝗻𝗱𝗲𝗿𝘀’

Stichting LOS schreef boek "Post Deportation Risk" over de mensenrechten situatie na terugkeer

VACATURE: Programma manager bij Forum voor Programma Immigratie & Burgerschap (Migratierecht)

Oude (groot)ouder naar Nederland willen halen kan soms

Met je buitenlandse partner naar Nederland: 20 tips (artikel van Gart Adang op zijn verzoek geplaatst)

Documentaire "verloren jongens" over asielzoekende kinderen die door Europa zwerven

Immigratiedienst: Minder vaak voordeel van twijfel voor asielzoeker

Salarisvereisten en de verblijfsvergunning op basis van de ICT-richtlijn