UITSPRAAK: De IND HOEFT niet aan het middelenvereiste vast te houden

Toen ik deze uitspraak begon te lezen dacht ik eerst "Hier ga je toch niet om procederen? Die gewoon dan het examen in plaats van je eigen bijdrage betalen en griffiegeld." maar toen bleek het niet alleen om het inburgeringsexamen te gaan maar ook om het niet voldoen aan het middelenvereiste van de partner van een meneer.

In beide kwestie geeft rechter Hameete van de Rechtbank Rotterdam een interessant oordeel maar het gedeelte over het middelenvereiste, hoe dingen aannemelijk te maken en de mogelijkheid voor verweerder om dan over het hart te strijken zaakoverstijgend belangrijk!


Vrijstelling van het inburgeringsvereiste onvoldoende onderzocht

2. Eiser voert als beroepsgrond aan dat hij niet verplicht is een inburgeringsexamen af te leggen omdat hij in Suriname lager onderwijs in de Nederlandse taal heeft gevolgd (artikel 16, derde lid, van de Vw). Verweerder heeft nagelaten daarnaar voldoende onderzoek te doen. Dat is in strijd met artikel 3:2 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Deze beroepsgrond is terecht aangevoerd.

2.1.

Verweerder heeft artikel 16, derde lid van de Vw uitgewerkt in Werkinstructie 2020/3 (geldend toen de beslissing op bezwaar werd genomen). Hierin wordt voor Surinamers de vrijstelling van het inburgeringsvereiste uitgewerkt. Er moet sprake zijn van afgerond lager onderwijs in Suriname en betrokkene moet dat aantonen met een schooldiploma of een getuigschrift, afgegeven na 25 november 1975, van het Surinaamse Ministerie van Onderwijs, waaruit blijkt dat tenminste de lagere school in de Nederlandse taal is afgerond. Aan de verklaring moet een apostille zijn toegevoegd van het Surinaamse Hof van Justitie.

2.2.

Eiser heeft een verklaring van het Ministerie van Onderwijs overgelegd, gedateerd 17 september 2019. Daarin staat vermeld dat hij in juli 1986 heeft deelgenomen aan de toets GLO-6, met als resultaat: klas zes overdoen/EBO/schooladvies afgewezen LTO. De verklaring komt dus van de juiste instantie, maar vermeldt niet dat lager onderwijs is afgerond. Eiser heeft ook een verklaring overgelegd, gedateerd 13 november 2019, op naam van het schoolhoofd van de OLV Fatimaschool, dat hij de school met succes heeft afgerond. Aan hem is geen getuigschrift verstrekt. Alle klassen heeft hij in het Nederlands gevolgd. Hij is verwezen naar de Eenvoudige Technische School. Deze verklaring komt echter niet van de juiste instantie. In de werkinstructies staat ook uitdrukkelijk aangegeven dat een verklaring van een schoolhoofd niet wordt geaccepteerd.

2.3.

Eiser voldoet dus niet aan de vereisten die in het algemeen gelden voor de beoordeling of aan artikel 16, derde lid van de Vw wordt voldaan. De bevoegdheid die verweerder heeft om de aanvraag af te wijzen vanwege het inburgeringsvereiste is echter een discretionaire. Verweerder had moeten onderzoeken of in dit geval aanleiding bestond om daarvan gebruik te maken. De documenten die eiser heeft ingeleverd voldoen formeel niet aan de vereisten, maar geven wel een sterke indicatie dat eiser de lagere school in Suriname, althans voor het onderdeel Nederlandse taal, voldoende heeft afgerond. De rechtbank heeft bovendien ter zitting vastgesteld dat eiser het Nederlands heel behoorlijk beheerst, mogelijk beter dan menigeen die op dit onderdeel voor het inburgeringsexamen is geslaagd. Eiser heeft ook verklaard dat hij vanaf februari 2020, dus voordat de beslissing op bezwaar werd genomen, bij zijn vrouw in Nederland verbleef. Dat heeft verweerder niet bestreden en er is ook niet gesteld dat hij illegaal is ingereisd, zodat dat verblijf bij verweerder bekend mocht worden verondersteld. Hij had dus voor een hoorzitting uitgenodigd kunnen worden.

Onvermogen referent arbeidsinschakeling, vrijstelling middelenvereiste onvoldoende onderzocht

3. Eiser voert als beroepsgrond aan dat verweerder het middelenvereiste niet mag tegenwerpen aan hem en referente. Referente is blijvend niet in staat om aan de verplichting tot arbeidsinschakeling te voldoen. Verweerder heeft op dit onderdeel van het besluit onvoldoende onderzoek gedaan. Het besluit is daarmee in strijd met artikel 3:2 van de Awb. Deze beroepsgrond is terecht aangevoerd.

3.1.

De toepassing van artikel 16, eerste lid, sub c van de Vw en artikel 3:13, tweede lid, van het Vreemdelingenbesluit 2000 (Vb) heeft verweerder uitgewerkt in beleid, dat beschreven staat in paragraaf B7/2.1. van de Vreemdelingencirculaire 2000 (Vc). Het middelenvereiste wordt niet als afwijzingsgrond gehanteerd als referent blijvend niet in staat is te voldoen aan de verplichting tot arbeidsinschakeling conform artikel 9 van de Participatiewet (Pw). Verweerder neemt dat aan als betrokkene 5 jaar lang op grond van artikel 9, tweede lid, van de Pw ontheven is van die plicht en arbeidsinschakeling niet binnen een jaar is te voorzien.

3.2.

Eiser stelt dat referente onder dit beleid valt en heeft daartoe een verklaring van een huisarts overgelegd, gedateerd 21 september 2018. In die verklaring beschrijft de huisarts de klachten van referente en de behandeling. Eiser heeft ook een brief overgelegd van de gemeente Nissewaard van 24 september 2019, waaruit volgt dat referente van 24 september 2018 tot en met 24 september 2019 wegens medische belemmeringen is vrijgesteld van de arbeidsverplichting. Bij brief van 13 april 2021 heeft gemachtigde van eiser enkele e-mails uit 2020 toegezonden van een werkadviseur bij de gemeente Nissewaard. Uit deze e-mails zou zijn af te leiden dat in 2016 bij referente een “traject” (kennelijk bedoeld om toe te leiden naar arbeid) wegens medische belemmeringen is afgebroken. Daarnaast heeft eiser een brief van 20 maart 2020 van de gemeente Nissewaard overgelegd, waaruit volgt dat referente wegens medische belemmeringen wordt vrijgesteld van de arbeidsverplichting voor de periode 24 september 2019 tot en met 24 september 2022. Uit de e-mails valt geen vrijstelling af te leiden. De brief, tezamen met eerdergenoemde vrijstelling voor 1 jaar, omvat slechts een periode van 4 jaar, en valt deels niet in het tijdvak voor de aanvraag, althans niet voordat het bestreden besluit werd genomen.

3.3.

Verweerder heeft dus terecht de conclusie getrokken dat in eisers geval formeel niet aan de voorwaarden wordt voldaan, die Vc B7/2.1 stelt voor vrijstelling van het middelenvereiste wegens duurzame arbeidsongeschiktheid. Echter, de bevoegdheid een verblijfsvergunning te weigeren met toepassing van artikel 16, eerste lid, sub c van de Vw is een discretionaire en artikel 3:13, lid 2, van het Vb laat ook de mogelijkheid open dat in weerwil van dat middelenvereiste toch een verblijfsvergunning wordt verleend. Eiser heeft na de zitting in kopie enkele beslissingen op bezwaar van verweerder ingezonden, waarin verweerder van die mogelijkheid gebruik heeft gemaakt. Dat betrof gevallen waarin geen formele vrijstelling voorhanden was, maar (met name medische) informatie die een dusdanig sterke aanwijzing vormde van arbeidsongeschiktheid die al langere tijd bestond (en ook wel zou blijven bestaan) dat over de formele bewijsregel heen is gestapt. Een dergelijke aanwijzing zou in de zaak van eiser ook kunnen bestaan. Verweerder heeft dat niet onderzocht en daarmee gehandeld in strijd met artikel 3:2 van de Awb.

4. Het beroep is gegrond. De rechtbank veroordeelt verweerder in de door eiser gemaakte proceskosten. Deze kosten stelt de rechtbank op grond van het Besluit proceskosten bestuursrecht voor de door een derde beroepsmatig verleende rechtsbijstand vast op € 1.068,- (1 punt voor het indienen van het beroepschrift en 1 punt voor het verschijnen ter zitting met een waarde per punt van € 534,- en een wegingsfactor 1). Tevens dient verweerder het door eiser betaalde griffierecht van € 178,- te vergoeden.

 

ECLI:NL:RBDHA:2021:5917

Instantie Rechtbank Den Haag
Datum uitspraak 10-06-2021
Datum publicatie 11-06-2021
Zaaknummer AWB 20/3064
Rechtsgebieden Vreemdelingenrecht
Bijzondere kenmerken Eerste aanleg - enkelvoudig
Inhoudsindicatie Vreemdelingenrecht. VK-regulier, mvv, inburgeringsplicht, middelenvereiste. Beroep gegrond.
 
http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBDHA:2021:5917 

 

Interessant artikel? Deel het eens met uw netwerk en help mee met het verspreiden van de bekendheid van dit blog. Er staan wellicht nog meer artikelen op dit weblog die u zullen boeien. Kijk gerust eens rond. Zelf graag wat willen plaatsen? Mail dan webmaster@vreemdelingenrecht.com In verband met geldwolven die denken geld te kunnen claimen op krantenartikelen die op een blog als deze worden geplaatst maar na meestal een dag voor de krantenlezers aan leeswaardigheid hebben ingeboet terwijl wij vreemdelingenrecht specialisten ze soms wel nog jaren gebruiken om er een kopie van te maken voor een zaak ga ik over tot het plaatsen van alleen het eerste stukje. Ja ik weet het: de kans dat u doorklikt is geringer dan wanneer het hele artikel hier staat en een kopie van het orgineel maken handig kan zijn voor uw zaak. Wilt u zelf wat overnemen van dit weblog. Dat mag. Zet er alleen even een link bij naar het desbetreffende artikel zodat mensen niet alleen dat wat u knipt en plakt kunnen lezen maar dat ook kunnen doen in de context. Subscribe to Vreemdelingenrecht.com blog by Email

Kijk ook eens op dit reisblog: https://www.europevisitandvisa.com/

Kijk ook eens op dit boekenblog bijvoorbeeld voor: The invasion of the last free kingdom of Sri Lanka - And the love of a girl for an elephant - Review of "The Elephant Keeper's daughter"
http://www.dutchysbookreviewsandfreebooks.com/2021/02/the-invasion-of-last-free-kingdom-of.html

Reacties

Populaire posts van deze blog

๐—ช๐—ผ๐—ฒ๐—ป๐˜€๐—ฑ๐—ฎ๐—ด ๐Ÿญ๐Ÿณ ๐—ท๐—ฎ๐—ป๐˜‚๐—ฎ๐—ฟ๐—ถ ๐˜‚๐—ถ๐˜๐˜€๐—ฝ๐—ฟ๐—ฎ๐—ฎ๐—ธ ๐—ผ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ ๐˜๐—ถ๐—ท๐—ฑ๐—ฒ๐—น๐—ถ๐—ท๐—ธ๐—ฒ ๐—ฏ๐—ฒ๐˜€๐—ฐ๐—ต๐—ฒ๐—ฟ๐—บ๐—ถ๐—ป๐—ด ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ป ‘๐—ฑ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฑ๐—ฒ๐—น๐—ฎ๐—ป๐—ฑ๐—ฒ๐—ฟ๐˜€’

Stichting LOS schreef boek "Post Deportation Risk" over de mensenrechten situatie na terugkeer

VACATURE: Beslisme­de­werker Buitenlandse Zaken VISA - CSO

Forums over gezinshereniging

Met je buitenlandse partner naar Nederland: 20 tips (artikel van Gart Adang op zijn verzoek geplaatst)

Oude (groot)ouder naar Nederland willen halen kan soms

Vraag: Kan ik mijn oude moeder naar Nederland halen?

Salarisvereisten en de verblijfsvergunning op basis van de ICT-richtlijn

MEEDENKVRAAG: Waarom mag iemand niet haar verblijfsvergunning als kennismigrant laten omzetten in die tot verblijf bij zoon?

VACATURE: Operationeel Manager Juridische Zaken IND Den Haag