Persoonlijk vind ik het goed dat smokkelaars worden tegengehouden. Grof geld verdienen aan mensen laten verdrinken. De site waar dit artikel van komt denkt precies het tegenovergestelde. Ik ben een voorstander van alle kanten lezen.
Reporting by Patrick Kingsley, New York Times:
“[O]ne day a few months ago the Libyan Coast Guard ordered [a German
merchant ship] to divert course, rescue 68 migrants in distress in the
Mediterranean and return them to Libya, which is embroiled in civil war.
The request, which the [merchant ship] was required to honor, was at
least the third time that day, Jan. 11, that the Libyans had called on a
merchant ship to assist migrants. The Libyans could easily have alerted
a nearby rescue ship run by a Spanish charity. The reason they did not
goes to the core of how the European authorities have found a new way to
thwart desperate African migrants trying to reach their shores from
across the Mediterranean. And some maritime lawyers think the new tactic
is unlawful. Commercial ships like the [German ship] Panther must
follow instructions from official forces, like the Libyan Coast Guard,
which works in close cooperation with its Italian counterpart.
Humanitarian rescue ships, on the other hand, take the migrants to
Europe, citing international refugee law, which forbids returning
refugees to danger. After the Panther arrived in Tripoli, Libyan
soldiers boarded, forced the migrants ashore at gunpoint, and drove them
to a detention camp in the besieged Libyan capital. ‘We call them
privatized pushbacks,’ said Charles Heller, the director of Forensic Oceanography,
a research group that investigates migrant rights abuses in the
Mediterranean. ‘They occur when merchant ships are used to rescue and
bring back migrants to a country in which their lives are at risk — such
as Libya.’ [***] Since the 2015 crisis, European governments have
frequently stopped the nongovernmental rescue organizations that patrol
the southern Mediterranean — like the Spanish ship, Open Arms — from
taking rescued migrants to European ports. European navies and coast
guards have also largely withdrawn from the area, placing the Libyan
Coast Guard in charge of search-and-rescue. Now Europe has a new proxy:
privately-owned commercial ships. And their deployment is contested by
migrant rights watchdogs. Although a 1979 international convention on
search and rescue requires merchant ships to obey orders from a
country’s Coast Guard forces, the agreement also does not permit those
forces to pick and choose who helps during emergencies, as Libya’s did.
‘That’s a blatantly illegal policy,’ said Dr. Itamar Mann, an expert on
maritime law at the University of Haifa in Israel. [***] Between 2011
and 2018, only one commercial ship returned migrants to Libya, according
to research by Forensic Oceanography. Since 2018 there have been about
30 such returns, involving roughly 1,800 migrants, in which merchant
ships have either returned migrants to Libyan ports or transferred them
to Libyan Coast Guard vessels, according to data collated by The New
York Times and Forensic Oceanography. The real number is likely to be
higher….” Full story here.
Bron: https://migrantsatsea.org/2020/03/23/privatized-pushbacks-how-the-eu-and-libya-use-merchant-ships-to-block-migrant-boats/
Interessant artikel? Deel het eens met uw netwerk en help mee met het verspreiden van de bekendheid van dit blog. Er staan wellicht nog meer artikelen op dit weblog die u zullen boeien. Kijk gerust eens rond. Zelf graag wat willen plaatsen? Mail dan webmaster@vreemdelingenrecht.com In verband met geldwolven die denken geld te kunnen claimen op krantenartikelen die op een blog als deze worden geplaatst maar na meestal een dag voor de krantenlezers aan leeswaardigheid hebben ingeboet terwijl wij vreemdelingenrecht specialisten ze soms wel nog jaren gebruiken om er een kopie van te maken voor een zaak ga ik over tot het plaatsen van alleen het eerste stukje. Ja ik weet het: de kans dat u doorklikt is geringer dan wanneer het hele artikel hier staat en een kopie van het orgineel maken handig kan zijn voor uw zaak. Wilt u zelf wat overnemen van dit weblog. Dat mag. Zet er alleen even een link bij naar het desbetreffende artikel zodat mensen niet alleen dat wat u knipt en plakt kunnen lezen maar dat ook kunnen doen in de context. Subscribe to Vreemdelingenrecht.com blog by Email
Informatie over het Nederlandse vreemdelingenrecht en nationaliteitsrecht, inburgering, diversiteit, expats, vluchtelingen en gezinshereniging enz. Maar ook vacatures voor juristen die bezig willen houden in een internationale setting of zich in het vreemdelingenrecht willen verdiepen.
- immigration law blog on Dutch visa, residence permits, citizenship, nationality etc. -
Redactie mevr. mr M.W.W. Raspe (berichten uit de media zijn niet altijd ook haar mening)
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Aanbevolen post
Wytzia Raspe over vluchtelingen, AZC’s, cruiseschepen en mensensmokkelaars
Mr. van de week is Wytzia Raspe. Zij is 25 jaar jurist vreemdelingenrecht in allerlei verschillende rollen. Sinds 2005 schrijft en blogt z...
-
Huisje Boompje Nanny (HBN) is een toonaangevend full-service Au Pair bureau dat bemiddelt tussen au pairs uit zowel binnen als buiten Europa...
-
Grensoverschrijdende dienstverlening Als aan de volgende 3 voorwaarden is voldaan, hoeft de werkgever geen werkvergunning aan te vragen voor...
-
Het is een beetje 'Liefdewerk oudpapier" want je krijgt alleen reiskosten :( De NOvA zoekt een Advocaat voor de adviescommissie vre...
-
DIT BELEID IS AFGESCHAFT. Tegenwoordig probeer ik het voor klanten op basis van artikel 8 EVRM of op basis van Richtlijn 2004/28 (in de vol...
-
Wat ga je doen? Als teammanager geef je leiding aan teams werkzaam op verschillende opvanglocaties voor Oekraïense vluchtelingen in Rotterda...
-
Spanje zal de komende drie jaar bijna een miljoen illegale migranten een verblijfsvergunning geven. Dat heeft de Spaanse minister Saiz van I...
-
Amice Advocaten Vacatures Vacatures Amice Advocaten te Utrecht Vacature m/v jurist migratierecht bij Amice Advocaten Utrecht Amice Advocat...
-
Kijk hier: https://www.inburgeren.nl/u-gaat-inburgeren/ . Ook voor de verschillen tussen de oude en de nieuwe Wet Inburgering.
-
De tijd dat immigratiebeperking vooral een rechts verkiezingsthema was, lijkt voorbij nu ook de linkse oppositie een rem wil zetten op het a...
-
Als ik deze vader was ging ik in Hoger Beroep. De Afdeling vindt immers tegenwoordig dat er echt moet worden gehoord. In zo'n zaak als d...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten