23 juli 2020

Meedenkvraag (Geupdate): Is er een juridische dan wel morele verplichting om wanneer je als staat iemand uitnodigt als vluchteling er te komen wonen om welwillende te staan ten opzichte van het verlenen van een bezoek visum voor een familielid?


Toelichting: familielid is eerder met visum om bezoek geweest en tijdig teruggekeerd, heeft een vaste baan en ook in het land van verblijf een ouder en een ander familielid dat verblijf bij hem heeft. Deze keer blijft de IND afwijzen.

Je zou denken dat wanneer een land bewust de stap neemt om iemand uit te nodigen zich hier te vestigen het verzoek van het kind van zo iemand om haar moeder te komen bezoeken met de nodige welwillendheid zal worden behandeld. En dan bedoel ik niet alleen een beslissing nemen conform de beginselen van behoorlijk bestuur zoals een zorgvuldige voorbereiding en een dragende motivering van een besluit maar ook een actief meedenkende rol en in ieder geval het horen van zo’n volwassen kind van die uitgenodigde vluchtelinge mochten er toch problemen lijken te zijn.

Immers we hebben allemaal tijdens de Coronacrisis gezien hoe vreselijk ouders het vonden om hun kinderen en kleinkinderen niet te kunnen zien en viceversa. Dit geldt ook voor deze Syrische familie.

De IND is herhaaldelijk gevraagd om mee te denken in deze zaak. Omdat het hier een gezin is van uitgenodigde vluchtelingen vind ik dat de IND een zorgplicht heeft die zich ook uitstrekt buiten het sec verlenen van verblijf aan moederin  Nederland maar ook dat aan de dochter als daar enigszins wordt voldaan aan de visumeisen om humanitaire redenen desnoods een tot Nederland beperkt visum te geven. De Schengencode geeft de individuele leden daar veel ruimte in. Er staat nergens gedefinieerd wanneer het alleen maar mag. Zie “The ‘spirit of the Schengen rules’, the humanitarian visa, and contested asylumgovernance in Europe – The Swiss case”, Journal of Ethnic and Migration Studies,  Philip Hanke, Marek Wieruszewski Marion Panizzon. https://www.researchgate.net/publication/324270147_The_'spirit_of_the_Schengen_rules'_the_humanitarian_visa_and_contested_asylum_governance_in_Europe_-_The_Swiss_case

Nu hebben we daarentegen een besluit waar de IND 0 moeite heeft gedaan. Zelfs de eigen dossierkast is niet opengemaakt. Op veelvuldige correspondentie is niet gereageerd. Er is geen vraag gesteld. De beschikking is een samengeraapt knip en plak model.

Onder 7 stelt de Preambule van de Visacode: “(7)b Member States should ensure that the quality of the service offered to the public is of a high standard and follows good administrative practices. They should allocate appropriate numbers of trained staff as well as sufficient resources in order to facilitate as much as possible the visa application process. Member States should ensure that a ‘one-stop’ principle is applied to all applicants.

In deze zaak zie ik nog de nodige verbeterpunten. Verweerder lijkt bij visa wel eens te vergeten dat dit soort mensen ook enorme bedragen in de Nederlandse toerisme industrie komen storten en dat blije verhalen bij terugkomst een enorm pr middel zijn voor Nederland.



Mensen met veel asiel clienten hebben jullie een idee? Andere input ook welkom. Velen weten meer dan 1.

Geen opmerkingen:

Aanbevolen post

Wytzia Raspe over vluchtelingen, AZC’s, cruiseschepen en mensensmokkelaars

Mr. van de week is Wytzia Raspe. Zij is 25 jaar jurist vreemdelingenrecht in allerlei verschillende rollen. Sinds 2005 schrijft en blogt z...