Adviescommissie voor Vreemdelingenzaken (ACVZ) in het rapport ‘Op zoek naar veilige(r)landen’ "Adequate EU-coördinatie van veilige landenbeleid ontbreekt"


Adequate EU-coördinatie van veilige landenbeleid ontbreekt, waardoor doelstelling om tot vermindering van asielstromen te komen, wordt ondermijnd.
 
Dat schrijft de Adviescommissie voor Vreemdelingenzaken (ACVZ) in het rapport ‘Op zoek naar veilige(r)landen’, dat vandaag is uitgebracht.
 
Lappendeken van lijsten veilige landen
Nederland volgt, net als andere EU lidstaten, zijn eigen koers in het al dan niet aanmerken van een herkomstland als veilig. Het ontbreken van een gemeenschappelijk aanvaarde interpretatie van ‘veilig land’ heeft binnen Europa geleid tot een onoverzichtelijke en moeilijk te verdedigen lappendeken van lijsten met veilige landen. Bovendien zijn er grote verschillen tussen de lidstaten in de behandelduur en uitkomsten van de asielprocedures. Omdat een ‘gelijk speelveld’ in de EU ontbreekt nodigt dat asielzoekers uit een veilig land feitelijk uit tot ‘asielshoppen’ in de EU. Daarom moet volgens de ACVZ ingezet worden op een geharmoniseerde EU definitie van ‘veilig land’ en een uniforme toepassing daarvan.
 
Krachtige drijfveren om te vertrekken
Uit het onderzoek is gebleken dat motieven voor personen om uit de als veilig aangemerkte landen te vertrekken zeer divers zijn en een krachtige drijfveer vormen voor migratie naar ‘Europa’. Die motieven komen bijvoorbeeld voort uit een gebrek aan perspectief in eigen land - armoede, werkloosheid, ongelijkheid - versterkt door gebrekkig bestuur en corruptie en zijn krachtiger dan de aantrekkingskracht van Nederland. Nederland is dan ook vaak niet de eerste bestemmingskeuze. Tijdens de reis ontstaan meer pullfactoren voor Nederland, die vaak zijn ingegeven door verhalen van landgenoten over Nederland.                                    
 
Aanpak grondoorzaken migratie vergt inspanning op de langere termijn
Pushfactoren, de grondoorzaken voor migratie, zijn niet wezenlijk te beïnvloeden door een enkel land als Nederland. Aard en omvang van de problemen vergen een structurele gemeenschappelijke EU-aanpak, op een veel grotere schaal dan thans het geval is. Daarbij moet overigens rekening worden gehouden met het feit dat een verbetering van de (bestuurlijke en sociaaleconomische) omstandigheden in landen van herkomst gedurende een zekere periode leidt tot een vergroot interesse voor migratie. Het creëren van legale migratiekanalen (werk en beroepsopleiding) lijkt daarbij het aangewezen middel om de illegale migratie te helpen verminderen.
 
Verder kan de behandelduur van ‘Dublinprocedures’ korter, ook door als Nederland meer zaken zelf af te doen om te voorkomen dat asielzoekers uit veilige landen langer dan noodzakelijk in de opvang verblijven. De ACVZ roept op de inzet in de EU op terugkeerafspraken met veilige landen te versterken, met name voor de moeilijke terugkeerlanden. Maatwerk is geboden bij het opleggen van inreisverboden en het beperken/schrappen van terugkeerondersteuning.
Tot slot moeten informatiecampagnes niet alleen gericht zijn op de personen die nog in het land van herkomst verblijven, maar ook op personen die al onderweg zijn en zich elders in Europa bevinden.
 
U kunt het advies raadplegen op de website van de ACVZ via deze link: advies

 https://acvz.org/pubs/op-zoek-naar-veiliger-landen/

Interessant artikel? Deel het eens met uw netwerk en help mee met het verspreiden van de bekendheid van dit blog. Er staan wellicht nog meer artikelen op dit weblog die u zullen boeien. Kijk gerust eens rond. Zelf graag wat willen plaatsen? Mail dan webmaster@vreemdelingenrecht.com In verband met geldwolven die denken geld te kunnen claimen op krantenartikelen die op een blog als deze worden geplaatst maar na meestal een dag voor de krantenlezers aan leeswaardigheid hebben ingeboet terwijl wij vreemdelingenrecht specialisten ze soms wel nog jaren gebruiken om er een kopie van te maken voor een zaak ga ik over tot het plaatsen van alleen het eerste stukje. Ja ik weet het: de kans dat u doorklikt is geringer dan wanneer het hele artikel hier staat en een kopie van het orgineel maken handig kan zijn voor uw zaak. Wilt u zelf wat overnemen van dit weblog. Dat mag. Zet er alleen even een link bij naar het desbetreffende artikel zodat mensen niet alleen dat wat u knipt en plakt kunnen lezen maar dat ook kunnen doen in de context. Subscribe to Vreemdelingenrecht.com blog by Email

Reacties

Populaire posts van deze blog

Iraaks restaurant "Arbil" in Den Haag geopend

Wat is het verschil tussen lawyer en advocaat?

Oude (groot)ouder naar Nederland willen halen kan soms

Salarisvereisten en de verblijfsvergunning op basis van de ICT-richtlijn

VACATURE: Regiomanager Friesland Vluchtelingenwerk Noord-Nederland

Zambrano en Dereci-arresten geven alleen verblijfsrecht als EU-onderdaan gedwongen moet vertrekken (uitspraak)

Het Nederlands - Amerikaans Vriendschapsverdrag mag dan verdwenen zijn in de Vc maar het geldt natuurlijk nog steeds.

drs King na faillissement weer aan de slag

VACATURE: Advocaat-stagiaire (Strafrecht/Vreemdelingenrecht) bij Dobosz Advocatuur in Zoetermeer