The Dublin system: the ECJ Squares the Circle Between Mutual Trust and Human Rights Protection

Wellicht is mijn boekenblog ook interessant: http://dutchysbookreviews.blogspot.nl/l

By Cecilia Rizcallah, Research Fellow at the Belgian National Fund for Scientific Research affiliated to the Centre of Interdisciplinary Research in Constitutional Law of Saint-Louis University (USL-B) and the Centre of European Law of the Free University Brussels (ULB). The author wishes to thank the Professors E. Bribosia and S. Van Drooghenbroeck for their valuable advice.
Introduction
On Thursday February 16th, the ECJ handed down a seminal judgment in the case of C.K. and others, C-578/16 PPU. This ruling was rendered on a reference for a preliminary ruling from the Supreme Court of Slovenia asking, in substance, whether the risk faced by an asylum seeker of being a victim of inhuman and degrading treatment because of his/her individual situation, shall prevent his/her transfer to another Member State to consider his/her asylum claim on the basis of the Dublin system.
The Dublin System: Cooperation between Member States based on Mutual Trust
The Dublin system, initiated by a Convention signed in 1990 in the city whose name it bears, allocates responsibility for examining asylum applications lodged by third country nationals (TCNs) in the EU, in such a manner that, in principle, only one State has the task of examining each asylum request lodged on the European Union’s territory.  Pursuing harmonisation of Member states’ asylum policies, the Treaty of Amsterdam introduced the competence of the European Community (Article 63 EC; now Article 78 TFEU) to adopt additional measures in order to achieve a Common European Asylum System (CEAS). On that basis, the Dublin Convention was replaced by the “Dublin II” Regulation (Regulation n°343/2003) and then the “Dublin III” Regulation (Regulation 604/2013). Also, a number of directives were adopted in order to set up minimum standards on the qualification and status of refugees and persons with subsidiarity protection (Directive 2011/95/UE), on asylum procedures (currently Directive 2013/32/UE) and on reception conditions for asylum-seekers (currently Directive 2013/33/UE). 
 

Interessant artikel? Deel het eens met uw netwerk en help mee met het verspreiden van de bekendheid van dit blog. Er staan wellicht nog meer artikelen op dit weblog die u zullen boeien. Kijk gerust eens rond. Zelf graag wat willen plaatsen? Mail dan webmaster@vreemdelingenrecht.com In verband met geldwolven die denken geld te kunnen claimen op krantenartikelen die op een blog als deze worden geplaatst maar na meestal een dag voor de krantenlezers aan leeswaardigheid hebben ingeboet terwijl wij vreemdelingenrecht specialisten ze soms wel nog jaren gebruiken om er een kopie van te maken voor een zaak ga ik over tot het plaatsen van alleen het eerste stukje. Ja ik weet het: de kans dat u doorklikt is geringer dan wanneer het hele artikel hier staat en een kopie van het orgineel maken handig kan zijn voor uw zaak. Wilt u zelf wat overnemen van dit weblog. Dat mag. Zet er alleen even een link bij naar het desbetreffende artikel zodat mensen niet alleen dat wat u knipt en plakt kunnen lezen maar dat ook kunnen doen in de context.


Subscribe to Vreemdelingenrecht.com blog by Email

Reacties

Populaire posts van deze blog

Iraaks restaurant "Arbil" in Den Haag geopend

Wat is het verschil tussen lawyer en advocaat?

Oude (groot)ouder naar Nederland willen halen kan soms

Salarisvereisten en de verblijfsvergunning op basis van de ICT-richtlijn

VACATURE: Regiomanager Friesland Vluchtelingenwerk Noord-Nederland

Zambrano en Dereci-arresten geven alleen verblijfsrecht als EU-onderdaan gedwongen moet vertrekken (uitspraak)

Het Nederlands - Amerikaans Vriendschapsverdrag mag dan verdwenen zijn in de Vc maar het geldt natuurlijk nog steeds.

drs King na faillissement weer aan de slag

VACATURE: Advocaat-stagiaire (Strafrecht/Vreemdelingenrecht) bij Dobosz Advocatuur in Zoetermeer