21 januari 2021

Op Advocatie staat een interessant artikel over herbezinning op de taak van de bestuursrechter

 "Het voert te ver om nu de hele geschiedenis van de totstandkoming van de administratieve rechtspraak uiteen te zetten. Echter, in het licht van de discussie over de falende bestuursrechter in de toeslagenaffaire, zou ik eenieder willen aanraden het inmiddels ruim 110 jaar oude stuk van A.A.H. Struycken, Administratie of Rechter (Gouda Quint 1910), terug te lezen.

Kort door de bocht gezegd, keerde Struycken zich tegen de invoering van administratieve rechtspraak. Het voorstel van minister Loeff hield destijds onder meer in dat ‘de rechter heeft te beoordelen of door een overheidsdaad de wet geschonden is’. Strucyken vond dat met een enkele toetsing van de wetmatigheid van een besluit niet zou kunnen worden volstaan, de rechter zou onvermijdelijk op de stoel van het bestuur komen te zitten, hij keerde zich daarom geheel tegen de invoering van bestuursrechtspraak.

Ondanks dat de bestuursrechter tegenwoordig op veel terreinen indringender toetst en ondanks dat thans verdragen en beginselen van behoorlijk bestuur bestaan, die de rechter de mogelijkheid bieden verder te gaan dan toen voorgesteld, heeft zijn standpunt nog steeds waarde (zoals ook in 2008 al geconcludeerd werd: Zie: F.C.M.A. Michiel, ‘Het gelijk van Struycken’, NTB 2008, 47).

De bestuursrechter toetst echter in de regel nog immer terughoudend en marginaal. Als er in een wet een belangenafweging is opgenomen of een hardheidsclausule is opgenomen, is die vrije ruimte dichtgespijkerd met beleid van het bestuursorgaan. De bestuursrechter toetst dan nog slechts de redelijkheid van dat beleid en de juiste toepassing daarvan, niet de individuele belangenafweging. Dat maakt ook dat bijvoorbeeld de bezwaarfase, waar een volledige inhoudelijke heroverweging plaats zou moeten vinden met een bijbehorende belangenafweging, in plaats daarvan vaak wordt gebruikt om besluiten ‘judge proof’ te maken, zo constateerde ook Schuurmans enkele jaren terug al (Y.E. Schuurmans, ‘Bestuurlijke voorprocedures’, Bestuursprocesrecht 2012/13, hoofdstuk 4., par. 4.3)."

 

 Lees het hele artikel hier: https://www.advocatie.nl/opinie-en-blogs/column-tijd-voor-een-fundamentele-herbezinning-op-de-taak-van-de-bestuursrechter/

 

Interessant artikel? Deel het eens met uw netwerk en help mee met het verspreiden van de bekendheid van dit blog. Er staan wellicht nog meer artikelen op dit weblog die u zullen boeien. Kijk gerust eens rond. Zelf graag wat willen plaatsen? Mail dan webmaster@vreemdelingenrecht.com In verband met geldwolven die denken geld te kunnen claimen op krantenartikelen die op een blog als deze worden geplaatst maar na meestal een dag voor de krantenlezers aan leeswaardigheid hebben ingeboet terwijl wij vreemdelingenrecht specialisten ze soms wel nog jaren gebruiken om er een kopie van te maken voor een zaak ga ik over tot het plaatsen van alleen het eerste stukje. Ja ik weet het: de kans dat u doorklikt is geringer dan wanneer het hele artikel hier staat en een kopie van het orgineel maken handig kan zijn voor uw zaak. Wilt u zelf wat overnemen van dit weblog. Dat mag. Zet er alleen even een link bij naar het desbetreffende artikel zodat mensen niet alleen dat wat u knipt en plakt kunnen lezen maar dat ook kunnen doen in de context. Subscribe to Vreemdelingenrecht.com blog by Email

Kijk ook eens op dit reisblog: https://www.europevisitandvisa.com/

Kijk ook eens op dit boekenblog bijvoorbeeld voor: The Stolen Village: Baltimore and the Barbary Pirates
http://www.dutchysbookreviewsandfreebooks.com/2020/12/the-stolen-village-baltimore-and.html


Geen opmerkingen:

Aanbevolen post

Wytzia Raspe over vluchtelingen, AZC’s, cruiseschepen en mensensmokkelaars

Mr. van de week is Wytzia Raspe. Zij is 25 jaar jurist vreemdelingenrecht in allerlei verschillende rollen. Sinds 2005 schrijft en blogt z...