Zo overwin je presentatie-angst

Hier alvast 8 presentatietips uit het boek van Sterken:

1. Bereid je goed voor
,,Veel mensen zeggen altijd: ‘Ik weet toch wel wat ik wil gaan vertellen’. Maar zet het van te voren toch op papier. Zo neem je heel veel onzekerheid weg.” Onderzoek van tevoren waar je publiek op aanslaat en hoe een goede presentatie is opgebouwd (zie ook tip 2 hieronder). Maar bedenk ook hoe je ervoor gaat zorgen dat je alles onthoudt wat er na de presentatie tegen je gezegd wordt en hoe ga je gaat reageren op feedback.’’

2. Neem een voorbeeld aan Aristoteles
Een verhaal of presentatie heeft alleen effect als deze goed is opgebouwd. Er bestaat een succesformule. ,,Ik zal je verklappen: elke Ted Talk is hetzelfde opgebouwd. Net als alle Pixar- en Disneyfilms. Die zijn niet voor niets succesvol.” Begin bij het beantwoorden van de 5 W’s en de H: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. ,,Volgens de theorie van Aristoteles  heeft ieder verhaal een duidelijk begin, middenstuk en eind. Zijn idee werkt nu nog steeds.”

3. Negeer die innerlijke criticus
,,Veel mensen hebben last van hun innerlijke criticus. Ik noem het mijn innerlijke heks, ze heet Tina. Zodra ik bijvoorbeeld denk: ‘Diegene heeft 20 jaar meer ervaring dan ik, waarom zou ik dit gaan doen?’, zet ik Tina in mijn gedachten in de hoek.” Je bent waarschijnlijk niet de enige met een leuk verhaal, maar er is wel maar één met jouw verhaal. 

4. Maak je niet druk over hoe vaak je ‘uuh’ zegt
Je bent voor niemand zo streng als voor jezelf, dus haal die lat naar beneden, zegt Sterken. ,,Een spreker die veel ‘uhh’ zegt, daar zullen we als toehoorder niet snel iets van vinden. Je vindt dat zelf vooral heel vervelend. Het belangrijkste is dat je er staat en dat je weet wat je wil gaan zeggen. We vinden iemand die niet perfect is juist leuk. Heb je een tik? Vinden we helemaal prima.”

Een spreker die veel ‘uhh’ zegt, daar zullen we als toehoorder niet snel iets van vinden. Je vindt dat zelf vooral heel vervelend

Anouhk Sterken, presentatietrainer

5. Denk niet: ‘Waar laat ik mijn handen?’
,,Het is totaal irrelevant waar je je handen laat. Je moet doen wat lekker voelt voor jou, anders wordt het geforceerd.” Het publiek ziet meteen als je krampachtig je armen in bedwang probeert te houden. Als iets niet klopt aan iemand, merken we dat meteen. ,,Het zijn vaak de mensen die ouderwetse mediatraining hebben gekregen die onhandig overkomen.”

6. Probeer geen rol te spelen
President Trump van de Verenigde Staten is volgens Sterken een goed voorbeeld van iemand die geen rol speelt als hij voor een menigte staat. ,,Hij is totaal zichzelf en dat spreekt een hele grote groep mensen aan. Premier Rutte komt tegenwoordig veel natuurlijker over dan vroeger. Hiervoor kon je zien dat hij ontzettend mediagetraind is.’’

7. Houd je stem onder controle
Heb je tijdens het spreken last van een krakerige stem? Dat komt waarschijnlijk omdat je stembanden te droog zijn doordat je teveel door je mond hebt geademd. ,,Het is dan gewoon een kwestie van door je neus ademhalen, that’s it.” Moet je zittend spreken en gaat je stem trillen? ,,Beweeg je tenen in je schoenen en dan stopt het. Ik weet ook niet hoe dat precies werkt, maar het werkt.”

8. Vergeet niet te ademhalen
Als je vastloopt en je raakt in paniek, kun je de volgende technieken toepassen: ,,Wees je bewust van waar je bent: wat zie, ruik, voel je? Zodat je weer in het hier en nu terechtkomt. Op deze manier laat je je reptielenbrein weten dat je veilig bent. En blijf ademhalen, sommige mensen vergeten dat gewoon.” 

Anouhk Sterken, Zeg het, Uitgeverij Lev. (20,99 euro)

 

Bron:   https://www.ad.nl/werk/zo-overwin-je-presentatie-angst-trilt-je-stem-van-de-zenuwen-wiebel-dan-met-je-tenen~a5dd1229/


Reacties

Populaire posts van deze blog

VACATURE: Beslisme­de­werker Buitenlandse Zaken VISA - CSO

Stichting LOS schreef boek "Post Deportation Risk" over de mensenrechten situatie na terugkeer

𝗪𝗼𝗲𝗻𝘀𝗱𝗮𝗴 𝟭𝟳 𝗷𝗮𝗻𝘂𝗮𝗿𝗶 𝘂𝗶𝘁𝘀𝗽𝗿𝗮𝗮𝗸 𝗼𝘃𝗲𝗿 𝘁𝗶𝗷𝗱𝗲𝗹𝗶𝗷𝗸𝗲 𝗯𝗲𝘀𝗰𝗵𝗲𝗿𝗺𝗶𝗻𝗴 𝘃𝗮𝗻 ‘𝗱𝗲𝗿𝗱𝗲𝗹𝗮𝗻𝗱𝗲𝗿𝘀’

Forums over gezinshereniging

VACATURE: Casemanager bij het COA in Arnhem op asielzoekerscentrum

Vraag: Kan ik mijn oude moeder naar Nederland halen?

UItspraak: Marokkanen kunnen niet vrijgesteld worden van inburgering met een beroep op de Associatieovereenkomst

Documentaire "verloren jongens" over asielzoekende kinderen die door Europa zwerven

VACATURE: Operationeel Manager Juridische Zaken IND Den Haag

Artikel over schrijnende gevolgen afschaffing ouderenbeleid -Koop vandaag het Reformatorisch Dagblad: