18 februari 2020

Lodewijk Wisse (KVNR) over gevolgen Brexit en grenscontoles

Lodewijk Wisse: ‘Het wordt opnieuw een spannend jaar, maar ik ben positief gestemd.’
© Erik Jansen/KVNR
Lodewijk Wisse: ‘Het wordt opnieuw een spannend jaar, maar ik ben positief gestemd.’

Lodewijk Wisse (KVNR) over gevolgen Brexit voor zeevaart


‘VK moet geen Singapore op de Noordzee worden’


Het Verenigd Koninkrijk is geen lid meer van de EU. Het echtscheidingsdocument is inmiddels getekend, nu moet nog de omgangsregeling nog worden vastgesteld. Dat betekent dat dit jaar minstens zo spannend wordt als de afgelopen jaren, na het referendum waarin een kleine meerderheid van de Britten stemde voor uittreding uit de Europese Unie. Een gesprek met Lodewijk Wisse, portefeuillehouder Brexit bij redersvereniging KVNR.
Hoewel de redersvereniging positief is gestemd, is een no deal Brexit nog steeds een mogelijkheid. En dat zou voor de reders betekenen dat de grenscontroles weer terugkomen met alle vertragingen en kosten van dien.
Met het uittreden van het Verenigd Koninkrijk uit de EU, breekt een nieuwe spannende periode aan. Het eerste jaar verandert er niet veel. Tot 1 januari 2021 is immers sprake van een zogenoemde overgangsperiode. Tot die tijd hebben Europa en het VK de tijd om te komen tot een handelsverdrag. Zo verandert er bijvoorbeeld nog niets ten aanzien van de erkenning van door het VK afgegeven vaarbevoegdheidsbewijzen en de gelijkstelling van in het VK afgegeven geneeskundige verklaringen voor de zeevaart.
De overgangsperiode kan ook nog worden verlengd, dit moet een van de beide partijen dan voor 1 juli aanvragen. Het Verenigd Koninkrijk heeft echter wettelijk vastgelegd dat deze periode niet verlengd kan worden. Mochten de onderhandelaren er niet uit komen, dan is alsnog sprake van een harde Brexit en vallen de EU en het VK voor hun handelsrelatie terug op de afspraken die gemaakt zijn door de Wereldhandelsorganisatie (WTO).
'De terugkeer van controles aan de grens zou voor Nederland een slechte zaak zijn'
De staten binnen de EU mogen geen individuele handelsverdragen sluiten. Als van dit mondiale vangnet gebruik moet worden gemaakt, dan zou dat volgens Lodewijk Wisse – die binnen de KVNR de Brexit in zijn portefeuille heeft – een “slechte zaak” zijn. ”Wij hebben zo’n intensieve handelsrelatie met het VK, dan komen weer de controles aan de grens terug en lopen de vertragingen weer op met als gevolg meer kosten.”

Lees verder hier: https://www.maritiemnederland.com/artikelen/maritiem-achtergrond/vk-moet-geen-singapore-op-de-noordzee-worden


Interessant artikel? Deel het eens met uw netwerk en help mee met het verspreiden van de bekendheid van dit blog. Er staan wellicht nog meer artikelen op dit weblog die u zullen boeien. Kijk gerust eens rond. Zelf graag wat willen plaatsen? Mail dan webmaster@vreemdelingenrecht.com In verband met geldwolven die denken geld te kunnen claimen op krantenartikelen die op een blog als deze worden geplaatst maar na meestal een dag voor de krantenlezers aan leeswaardigheid hebben ingeboet terwijl wij vreemdelingenrecht specialisten ze soms wel nog jaren gebruiken om er een kopie van te maken voor een zaak ga ik over tot het plaatsen van alleen het eerste stukje. Ja ik weet het: de kans dat u doorklikt is geringer dan wanneer het hele artikel hier staat en een kopie van het orgineel maken handig kan zijn voor uw zaak. Wilt u zelf wat overnemen van dit weblog. Dat mag. Zet er alleen even een link bij naar het desbetreffende artikel zodat mensen niet alleen dat wat u knipt en plakt kunnen lezen maar dat ook kunnen doen in de context. Subscribe to Vreemdelingenrecht.com blog by Email
BoekenBoeken

Geen opmerkingen:

Aanbevolen post

Wytzia Raspe over vluchtelingen, AZC’s, cruiseschepen en mensensmokkelaars

Mr. van de week is Wytzia Raspe. Zij is 25 jaar jurist vreemdelingenrecht in allerlei verschillende rollen. Sinds 2005 schrijft en blogt z...