Salarisvereisten en de verblijfsvergunning op basis van de ICT-richtlijn

 

In de Preambule bij de Richtlijn wordt onder punt 15 aangegeven dat:

"Voor  binnen  een  onderneming  overgeplaatste  personen  moeten  op  zijn  minstens  dezelfde  arbeidsvoorwaarden gelden als voor ter beschikking gestelde werknemers van wie de werkgever is gevestigd op het grondgebied van de Unie, zoals omschreven in Richtlijn 96/71/EG van het Europees Parlement en de Raad (1). De lidstaten moeten eisen dat binnen een onderneming overgeplaatste personen wat betreft de bezoldiging tijdens de gehele overplaat­sing dezelfde behandeling krijgen als de onderdanen die vergelijkbare posities bekleden. Elke lidstaat moet verant­woordelijk zijn voor het controleren van de bezoldiging die de binnen een onderneming overgeplaatste persoon tijdens zijn verblijf op het grondgebied van de lidstaat ontvangt. Dit moet werknemers beschermen en een eerlijkeconcurrentie waarborgen tussen ondernemingen die zijn gevestigd in een lidstaat en die welke zijn gevestigd in een derde land, omdat hierdoor deze laatste geen concurrentievoordeel kunnen halen uit lagere arbeidsnormen."

In artikel 5 van de ICT richtlijn worden de volgende toelatingscriteria genoemd:

4. De lidstaten schrijven voor dat:

a) alle voorwaarden die in de wettelijke of bestuursrechtelijke bepalingen en/of algemeen verbindend verklaarde collectieve arbeidsovereenkomsten gelden voor ter beschikking gestelde werknemers in een vergelijkbare situatie in de relevante beroepssectoren, in acht worden genomen tijdens de overplaatsing binnen een onderneming wat betreft de arbeidsvoorwaarden die niet de bezoldiging betreffen. Bij ontstentenis van een stelsel voor het algemeen verbindend verklaren van collectieve overeenkomsten, kunnen de lidstaten zich baseren op collectieve overeenkomsten die algemeen toepasselijk zijn op alle soortgelijke ondernemingen in het geografische gebied en het beroep of de sector in kwestie, en/of op collectieve overeenkomsten die zijn gesloten door de meest representatieve werkgevers- en werknemersorganisaties op nationaal niveau en die op hun gehele nationale grondgebied worden toegepast;

b) de bezoldiging van de onderdaan van het derde land tijdens de gehele overplaatsing binnen een onderneming niet minder gunstig is dan die van onderdanen van de lidstaat waar de arbeid wordt verricht met vergelijkbare functies, overeenkomstig toepasselijke wetten of collectieve overeenkomsten of praktijken in de lidstaat waar de gastentiteit is gevestigd. 

In artikel 4 van de Richtlijn wordt aangegeven dat lidstaten een gunstiger regime mogen toepassen. Een lidstaat mag echter niet afwijken van EU-recht in negatieve zin.

In artikel 3.30d Vb onder g staat vermeld:

"Van de te vervullen arbeidsplaats liggen de arbeidsvoorwaarden, arbeidsverhoudingen of arbeidsomstandigheden ten minste op het niveau dat wettelijk is vereist en in de desbetreffende bedrijfstak gebruikelijk is;"

In Hoofdstuk B6/2.7 Vc staat vermeld dat:

“Op grond van artikel 3.30d, vierde lid, Vb vraagt de IND advies aan het UWV indien de referent erkend is en:

 

    • de vreemdeling een trainee-werknemer is; of

 

    • het salaris als niet marktconform wordt beschouwd als bedoeld in artikel 3.30d, eerste lid, onder g, Vb.

 

De IND beschouwt een salaris dat voldoet aan het looncriterium voor arbeid als kennismigrant als marktconform als bedoeld in artikel 3.30d, eerste lid, onder g, Vb.”

 

In de IND Frequently asked questions Richtlijn Intra Corporate Transferees van 7 oktober 2020 staat: 

"Geldt er een salariscriterium voor verblijf op grond van de ICT- Richtlijn?

De arbeidsvoorwaarden, arbeidsverhoudingen of arbeidsomstandigheden moeten ten minste op het niveau zijn dat wettelijk vereist is en in deze bedrijfstak gebruikelijk is. Het loon moet dus marktconform zijn. Als uitgangspunt geldt, dat een salaris dat voldoet aan de kennismigrantennorm in de regel als marktconform wordt beschouwd.[1]

Wat betekent marktconform salaris precies in het kader van de ICT-richtlijn?

Bij de toets op marktconformiteit wordt een salaris dat voldoet aan de kennismigrantennorm (met de leeftijdsnorm van ouder respectievelijk jonger dan 30 jaar) in beginsel als marktconform beschouwd[2]

Tijdens de voorlichting over de ICT-richtlijn is door de IND bevestigd dat wordt aangesloten bij de voorwaarden omtrent looncomponenten zoals dit voor de Kennismigrantenregeling geldt. Waar is dit vastgelegd? Kan dit ook worden tegengeworpen?

In de vreemdelingencirculaire is neergelegd dat de IND in beginsel een loon dat voldoet aan de kennismigrantennorm, aanmerkt als marktconforme beloning. De bepaling van het loon geschiedt op dezelfde wijze als bij de kennismigrantenregeling. Als het loon hier niet aan voldoet, vraagt de IND eerst advies aan UWV alvorens te beslissen. Overigens geldt altijd dat de vreemdeling voldoende middelen van bestaan moet hebben; als daar geen sprake van is, wijst de IND de aanvraag af.

Een erkend referent vindt/kan aantonen dat een werknemer van jonger dan 30 met ICT-status minder hoeft te verdienen dan het geldende criterium voor kennismigranten, is dat dan toegestaan?

Met andere woorden: is het de werkgever toegestaan om een nieuwe werknemer i.h.k.v. de ICT-procedure minder te betalen dan hij een kennismigrant van jonger dan 30 nu betaalt? De 3 functies zoals genoemd in de ICT-Richtlijn zijn functies op HBO-/WO-niveau. De norm zoals die wordt gehanteerd bij de kennismigranten is marktconform voor die 3 genoemde functies op HBO-/WO-niveau. Dit zijn de geldende kennismigrantennormen. Als de ICT-er minder dan deze bedragen verdient, dan moet de werkgever aantonen dat een dergelijk lager salaris gebruikelijk is voor deze of soortgelijke functie, rekening houdend met de kwalificaties van de vreemdeling, binnen zijn organisatie. De IND vraagt hierover advies aan UWV"

 

Ik neem aan dat met dit alles het volgende wordt bedoeld: We (Nederland en hier de IND) vinden het in ieder geval marktconform als het het Kennismigrantensalaris is (want anders konden jullie daar ook voor zijn gegaan).

Echter in het bestuursprocesrecht geldt een vrij bewijsleer: Een werkgever kan ook op een andere manier aantonen dat in zijn branche een bepaald salaris marktconform is. Bijvoorbeeld door aan te tonen wat de in Nederland verblijvende bij dat bedrijf werkende medewerkers als salaris ontvangen of wat mensen bij de concurrent wordt geboden of wat de CAO voorschrijft (bijvoorbeeld in vacature teksten).

Als alleen een Kennismigranten salaris zou worden beschouwd als marktconform dan in dat in strijd met artikel 4 van de Richtlijn omdat dat een beperkende voorwaarde is. In de ICT Richtlijn wordt uitdrukkelijk geen minimumsalaris genoemd in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Blue Card Richtlijn. Als dat wel de bedoeling was geweest was dat wel in de Richtlijn genoemd.

Richtlijnen moeten EU-breed hetzelfde worden toegepast. De Kennismigrantenregeling is nationaal recht. Dit kan dus nooit een 1 op 1 situatie zijn want een marktconform salaris is Roemeniƫ zal echt geen Kennismigrantensalaris zijn.

Gelet op het bovenstaande kan worden vastgesteld dat de kennismigranten salarisnormering slechts een makkelijk ijkpunt is waardoor niet een onderzoek hoeft te worden gedaan naar salarissen in de desbetreffende branche maar dat het marktconforme salaris de norm is en dat dus een ander bedrag kan zijn. En dat salaris zal dus altijd boven het Minimumloon moeten liggen en voldoende zijn om van te leven. 

Uitgezocht door W.R. samen met S.B. voor een B2b cliƫnt.


 

Interessant artikel? Deel het eens met uw netwerk en help mee met het verspreiden van de bekendheid van dit blog. Er staan wellicht nog meer artikelen op dit weblog die u zullen boeien. Kijk gerust eens rond. Zelf graag wat willen plaatsen? Mail dan webmaster@vreemdelingenrecht.com In verband met geldwolven die denken geld te kunnen claimen op krantenartikelen die op een blog als deze worden geplaatst maar na meestal een dag voor de krantenlezers aan leeswaardigheid hebben ingeboet terwijl wij vreemdelingenrecht specialisten ze soms wel nog jaren gebruiken om er een kopie van te maken voor een zaak ga ik over tot het plaatsen van alleen het eerste stukje. Ja ik weet het: de kans dat u doorklikt is geringer dan wanneer het hele artikel hier staat en een kopie van het orgineel maken handig kan zijn voor uw zaak. Wilt u zelf wat overnemen van dit weblog. Dat mag. Zet er alleen even een link bij naar het desbetreffende artikel zodat mensen niet alleen dat wat u knipt en plakt kunnen lezen maar dat ook kunnen doen in de context. «Enjoyed this post? Never miss out on future posts by following us. Click here

Kijk ook eens op dit reisblog: https://www.europevisitandvisa.com/

Kijk ook eens op dit boekenblog bijvoorbeeld voor: The invasion of the last free kingdom of Sri Lanka - And the love of a girl for an elephant - Review of "The Elephant Keeper's daughter"
http://www.dutchysbookreviewsandfreebooks.com/2021/02/the-invasion-of-last-free-kingdom-of.html

Reacties

Populaire posts van deze blog

VACATURE: Beslisme­de­werker Buitenlandse Zaken VISA - CSO

š—Ŗš—¼š—²š—»š˜€š—±š—®š—“ šŸ­šŸ³ š—·š—®š—»š˜‚š—®š—暝—¶ š˜‚š—¶š˜š˜€š—½š—暝—®š—®š—ø š—¼š˜ƒš—²š—æ š˜š—¶š—·š—±š—²š—¹š—¶š—·š—øš—² š—Æš—²š˜€š—°š—µš—²š—暝—ŗš—¶š—»š—“ š˜ƒš—®š—» ‘š—±š—²š—暝—±š—²š—¹š—®š—»š—±š—²š—暝˜€’

Stichting LOS schreef boek "Post Deportation Risk" over de mensenrechten situatie na terugkeer

VACATURE: Medewerker aanmeldgehoren

VACATURE: Programma manager bij Forum voor Programma Immigratie & Burgerschap (Migratierecht)

Oude (groot)ouder naar Nederland willen halen kan soms

Forums over gezinshereniging

Immigratiedienst: Minder vaak voordeel van twijfel voor asielzoeker

Vreemdelingenrecht advocaat "“Mijn accent zou Nederlandse cliĆ«nten met veel geld afschrikken.”

Met je buitenlandse partner naar Nederland: 20 tips (artikel van Gart Adang op zijn verzoek geplaatst)