IND overschrijdt beslistermijn en vraagt dan client snel te reageren of hij nog wel belang heeft bij zo'n besluit want anders gaat het bezwaar de prullenbak in - mijn antwoord
U vraagt mij te berichten of cliënt nog belang heeft bij
de behandeling van zijn bezwaar waar uw organisatie de beslistermijn van
6 maanden heeft laten verstrijken. Dat heeft cliënt en dat heeft hij u
reeds telefonisch medegedeeld/laten blijken door op 1 oktober en op 16
oktober met de IND Infolijn te bellen en te vragen of er nu eens niet
een besluit kon worden genomen.
Bijgevoegd treft u een nieuwe hotelreservering. Zijn er verder nog zaken waar u graag meer toelichting over wilt ontvangen?
Het
feit dat de IND te laat is met het nemen van een tijdig besluit
ontslaat haar niet van de verplichting om het alsnog te nemen. Uit de
tekst van artikel 7:10 en 7:11 Awb blijkt dat er ook geen beslisvrijheid
is want er is geen sprake van een kan-bepaling maar er wordt
geformuleerd "beslist" en "vindt plaats"
De vreemdeling heeft betaald voor zijn aanvraag, tijdig bezwaar gemaakt en dus moet er worden besloten.
De vreemdeling heeft altijd belang want een afgewezen visum kan verblijf in het Schengengebied in de toekomst onmogelijk maken.
Er
is geen enkele wettelijke basis om een bezwaarprocedure af te sluiten
wanneer de vreemdeling niet binnen een bepaalde - relatief korte -
termijn reageert. Het zou ook onevenredig zijn daar de IND 6 maanden
nodig heeft en cliënt ook geen rekening hoeft te houden met iets anders
dan een beschikking.
Het
is zelf zo dat de vreemdeling de IND in gebreken kan stellen wegens
termijnoverschrijding en dat doe ik ook bij deze namens cliënt. Wanneer u
niet binnen veertien dagen een besluit hebt genomen komt meneer in
aanmerking voor schadevergoeding. Zie uw formulier 9001.
Overigens
wil ik ook nog even kwijt dat ik die brief niet helder vind. Nergens
wordt de vreemdeling gewezen op de negatieve effecten van de pijp aan
Maarten geven. Ook worden leges niet vergoed noch vermeld dat die
natuurlijk bij een nieuwe aanvraag opnieuw moeten worden betaald.
Cliënt hoopt op een voor hem positief besluit. Ons Nederland's belang is ook gebaat met veel toerisme want die toeristen genereren inkomen en BTW.
Wytzia Raspe
Reacties