IND overschrijdt beslistermijn en vraagt dan client snel te reageren of hij nog wel belang heeft bij zo'n besluit want anders gaat het bezwaar de prullenbak in - mijn antwoord

U vraagt mij te berichten of cliënt nog belang heeft bij de behandeling van zijn bezwaar waar uw organisatie de beslistermijn van 6 maanden heeft laten verstrijken. Dat heeft cliënt en dat heeft hij u reeds telefonisch medegedeeld/laten blijken door op 1 oktober en op 16 oktober met de IND Infolijn te bellen en te vragen of er nu eens niet een besluit kon worden genomen.

Bijgevoegd treft u een nieuwe hotelreservering. Zijn er verder nog zaken waar u graag meer toelichting over wilt ontvangen?

Het feit dat de IND te laat is met het nemen van een tijdig besluit ontslaat haar niet van de verplichting om het alsnog te nemen. Uit de tekst van artikel 7:10 en 7:11 Awb blijkt dat er ook geen beslisvrijheid is want er is geen sprake van een kan-bepaling maar er wordt geformuleerd "beslist" en "vindt plaats" 

De vreemdeling heeft betaald voor zijn aanvraag, tijdig bezwaar gemaakt en dus moet er worden besloten. 

De vreemdeling heeft altijd belang want een afgewezen visum kan verblijf in het Schengengebied in de toekomst onmogelijk maken. 

Er is geen enkele wettelijke basis om een bezwaarprocedure af te sluiten wanneer de vreemdeling niet binnen een bepaalde - relatief korte -  termijn reageert. Het zou ook onevenredig zijn daar de IND 6 maanden nodig heeft en cliënt ook geen rekening hoeft te houden met iets anders dan een beschikking.

Het is zelf zo dat de vreemdeling de IND in gebreken kan stellen wegens termijnoverschrijding en dat doe ik ook bij deze namens cliënt. Wanneer u niet binnen veertien dagen een besluit hebt genomen komt meneer in aanmerking voor schadevergoeding. Zie uw formulier 9001.

Overigens wil ik ook nog even kwijt dat ik die brief niet helder vind. Nergens wordt de vreemdeling gewezen op de negatieve effecten van de pijp aan Maarten geven. Ook worden leges niet vergoed noch vermeld dat die natuurlijk bij een nieuwe aanvraag opnieuw moeten worden betaald.

Cliënt hoopt op een voor hem positief besluit. Ons Nederland's belang is ook gebaat met veel toerisme want die toeristen genereren inkomen en BTW.

Wytzia Raspe

 

 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Stichting LOS schreef boek "Post Deportation Risk" over de mensenrechten situatie na terugkeer

𝗪𝗼𝗲𝗻𝘀𝗱𝗮𝗴 𝟭𝟳 𝗷𝗮𝗻𝘂𝗮𝗿𝗶 𝘂𝗶𝘁𝘀𝗽𝗿𝗮𝗮𝗸 𝗼𝘃𝗲𝗿 𝘁𝗶𝗷𝗱𝗲𝗹𝗶𝗷𝗸𝗲 𝗯𝗲𝘀𝗰𝗵𝗲𝗿𝗺𝗶𝗻𝗴 𝘃𝗮𝗻 ‘𝗱𝗲𝗿𝗱𝗲𝗹𝗮𝗻𝗱𝗲𝗿𝘀’

VACATURE: Beslisme­de­werker Buitenlandse Zaken VISA - CSO

Forums over gezinshereniging

Salarisvereisten en de verblijfsvergunning op basis van de ICT-richtlijn

Met je buitenlandse partner naar Nederland: 20 tips (artikel van Gart Adang op zijn verzoek geplaatst)

Vraag: Kan ik mijn oude moeder naar Nederland halen?

VACATURE: Operationeel Manager Juridische Zaken IND Den Haag

Oude (groot)ouder naar Nederland willen halen kan soms

MEEDENKVRAAG: Waarom mag iemand niet haar verblijfsvergunning als kennismigrant laten omzetten in die tot verblijf bij zoon?