De inhoudsopgave - al die andere berichten - staat in de rechter kolom die helaas HEEEEEL langzaam laadt. Scrollen dames en heren!
“All the business of war, and indeed all the business of life, is to endeavour to find out what you don’t know from what you do.” – Sir Arthur Wellesley, Duke of Wellington

"My dear. A lack of compassion can be as vulgar as an excess of tears. "
- Violet in Downton Abbey

"By perseverance the snail reached the ark. "
- Charles Spurgeon

"Not all those who wander are lost."
-Tolkien

28 december 2016

Verslag van mijn bezoek aan de Visadienst

Naar aanleiding van een open brief van mij aan de directeur van de IND, Rob van Lint, werd ik recent uitgenodigd op gesprek bij de Visadienst in Rijswijk. Mijn gastheer/vrouw waren het hoofd van de Visadienst en een plaatsvervangend directeur van de IND. Het was een heel inhoudelijk gesprek waar allerlei problemen werden aangekaart waar ik tegen aan was gelopen. Het was goed om te zien hoe deze dossiers ook tegen het licht waren gehouden. We hebben afgesproken dat we open met elkaar in gesprek zouden gaan en dat dit gesprek vertrouwelijk zou zijn. Ik ga dus met u alleen wat nuttige tips delen.

Visa vragen vreemdelingen aan bij de Nederlandse ambassade in hun buitenlandse land van verblijf indien zij vanwege hun nationaliteit een visum nodig hebben om tot het Nederlandse grondgebied te worden toegelaten.

Tegenwoordig worden deze aanvragen meestal niet meer op de ambassade zelf behandeld maar door een Regionaal Service Centrum op een paar centrale punten in de wereld.

Wordt de visumaanvraag afgewezen en gaat de vreemdeling in bezwaar dan behandelt de Visadienst van de IND dit bezwaar. Tot 2014 viel deze afdeling onder het Ministerie van Buitenlandse Zaken maar tegenwoordig onder het Ministerie van Veiligheid en Justitie.

Het dossier van de vreemdeling wordt dan door het Regionaal Service Centrum naar de IND verzonden. Dit proces neemt tijd in beslag en dat bleek de reden te zijn waarom er bij de spoedvovo van mij nog geen procesdossier was. Daarom kan het bij extreme spoed - en wanneer het duidelijk is hoe het probleem zou kunnen worden verholpen door extra toelichting of wat er normaal in het bezwaar naar voren zal worden gebracht - het soms handig zijn om naast het bezwaar gelijk een nieuwe aanvraag voor een visum in te dienen.

Tegenwoordig zie je soms dat visa worden afgewezen omdat er in de consultatiefase door een ander Schengenland bezwaar is gemaakt tegen afgifte van een Schengenvisum aan die vreemdeling. Ik had zo ook een paar zaken en het was in die zaken onbegrijpelijk. Nederland doet niet aan bezwaar maken in de consultatiefase maar bepaalde landen staan er op dit te kunnen doen. Mocht iemand nou toch alleen maar Nederland willen bezoeken dan kan het een oplossing zijn om dan Nederland om een territoriaal beperkt, alleen voor Nederland geldend visum, te vragen.

De Visadienst kan in bepaalde gevallen alleen maar signaleringen over "hobbels" doorspelen aan het Ministerie van Buitenlandse Zaken zodat die dat weer aan de ambassades en RSC kan doorspelen of aan de afdeling beleid daar. Soms is het zelfs iets dat Schengenbreed wordt beslist. Maar waar de Visadienst zelf veel aan kan doen is het punt van bejegening en het was mij duidelijk dat daar ook de wil toe is. Dit kan wanneer wij aangeven dat er volgens ons iets niet goed gaat. Dat gebeurt dan in de klachtenprocedure, maar zoals een mij bevriende advocaat zei in een ander soort procedure: "Ik noem het vaak 'signalering'  in plaats van klacht wanneer ik puur opbouwende kritiek kwijt wil."

Rest mij nog om te zeggen dat de sfeer tijdens het gesprek erg goed was. Zelf ben ik altijd een voorstander van het delen van informatie en kennis vreemdelingenrecht-breed. Dat zouden we veel vaker moeten doen!

Ik vond het zelf wel apart om na meer dan een decennium weer bij de Visadienst te zijn. Als beginnend ambtenaar was mijn kantoor onder hun etage en behandelde ik soms hun zaken op de rechtbank. Tegenwoordig is deze afdeling zelfs in een heel andere stad gevestigd.










Interessant artikel? Deel het eens met uw netwerk en help mee met het verspreiden van de bekendheid van dit blog. Er staan wellicht nog meer artikelen op dit weblog die u zullen boeien. Kijk gerust eens rond. Zelf graag wat willen plaatsen? Mail dan webmaster@vreemdelingenrecht.com In verband met geldwolven die denken geld te kunnen claimen op krantenartikelen die op een blog als deze worden geplaatst maar na meestal een dag voor de krantenlezers aan leeswaardigheid hebben ingeboet terwijl wij vreemdelingenrecht specialisten ze soms wel nog jaren gebruiken om er een kopie van te maken voor een zaak ga ik over tot het plaatsen van alleen het eerste stukje. Ja ik weet het: de kans dat u doorklikt is geringer dan wanneer het hele artikel hier staat en een kopie van het orgineel maken handig kan zijn voor uw zaak. Wilt u zelf wat overnemen van dit weblog. Dat mag. Zet er alleen even een link bij naar het desbetreffende artikel zodat mensen niet alleen dat wat u knipt en plakt kunnen lezen maar dat ook kunnen doen in de context.


Subscribe to Vreemdelingenrecht.com blog by Email

Geen opmerkingen:

Recente berichten


en meer

Vreemdelingenrecht.com blog Headline Animator

Lekker gemakkelijk: Neem een e-mail abonnement op deze blog

Leuk dat u vandaag deze weblog leest! Wist u dat u zich kan aanmelden voor een e-mail abonnement? Wanneer ik dan nieuwe berichten plaats krijgt u hooguit eens per dag een mailtje met een overzicht van de nieuwe berichten. Die berichten kunnen gaan over wat er in de krant staat over asielzoekers, migranten of politieke strubbelingen over het vreemdelingenbeleid, maar het kunnen ook interessante uitspraken van de rechtbank of de Raad van State betreffen of nieuw beleid van meneer Teeven. Een abonnement kost u niets. Het enige wat u hoeft te doen is op onderstaande link te klikken en later er om te denken dat u uw wens bevestigt (u krijgt hiervoor een engelstalig mailtje van feedburner dus let op uw spamfilter!!!!)

Subscribe to Vreemdelingenrecht.com blog by Email

Vreemdelingenrecht.com blog Headline Animator