Les geven over vluchtelingen

Jean Peterson (73) stond 34 jaar als onderwijzeres voor de klas. Na haar pensionering geeft Jean voorlichting op basisscholen over vluchtelingen en VluchtelingenWerk.

Priemende vingers
"Weten jullie waarom mensen moeten vluchten?" Jean Peterson (73) staat voor groep acht van basisschool 'Sunte Werfert' in het Gelderse Elst. Een vinger gaat de lucht in. "Oorlog? Ja, dat klopt. Maar dan moet er wel oorlog in het hele land zijn. Daar zijn ze heel streng in." Al dertien jaar geeft Jean voorlichting op basisscholen, over vluchtelingen en VluchtelingenWerk. Het is duidelijk dat ze ooit onderwijzeres was. Ze heeft al snel de volle aandacht van de kinderen.

Het wij-zij-denken
Affiniteit met vluchtelingen heeft ze van jongs af aan. Ze maakte zelf mee hoe het is om met andere ogen bekeken te worden. Op haar vijftiende verruilde ze Curaçao voor Nederland. "Ik kom uit een multiraciale omgeving. Dat was voor mij normaal. Iedereen leefde langs elkaar heen, maar we zaten elkaar niet in de weg. In Nederland merkte ik voor het eerst dat ik anders was. Dat hele wij-zij-denken, dat kende ik niet."

Steuntje in de rug

Vrijwilligers gezocht! VluchtelingenWerk is altijd op zoek naar vrijwilligers. Op de speciale website 'Parttime Held' kunt u bepalen welke soort vrijwilligerswerk het beste bij u past en uitzoeken waar passende vrijwilligersvacatures zijn.
Naast voorlichting op scholen geeft Jean ook taalles, voornamelijk aan oudere vluchtelingen. Jean voelt zich verbonden met het 'mens-zijn'. Dat vindt ze in haar vrijwilligerswerk voor VluchtelingenWerk. "Van huis en haard verdreven zijn; je moet wel guts hebben. Een steuntje in de rug, een luisterend oor, dat bied ik ze graag. Het is zo triest dat mensen soms tien jaar ronddwarrelen voordat ze een verblijfsvergunning hebben. Dat ze dan niet gek zijn geworden, vind ik nog steeds onvoorstelbaar."

Tekst Annemieke van der Pol
Bron: http://www.vluchtelingenwerk.nl/webartikelen/vrijwilliger-aan-het-woord-jean-peterson.php

Law Blogs
Law blog
Klik op +1 als u dit een interessant artikel vindt en Google zal het dan beter zichtbaar maken in de zoekresultaten.



Bookmark and Share

Reacties

Populaire posts van deze blog

Stichting LOS schreef boek "Post Deportation Risk" over de mensenrechten situatie na terugkeer

𝗪𝗼𝗲𝗻𝘀𝗱𝗮𝗴 𝟭𝟳 𝗷𝗮𝗻𝘂𝗮𝗿𝗶 𝘂𝗶𝘁𝘀𝗽𝗿𝗮𝗮𝗸 𝗼𝘃𝗲𝗿 𝘁𝗶𝗷𝗱𝗲𝗹𝗶𝗷𝗸𝗲 𝗯𝗲𝘀𝗰𝗵𝗲𝗿𝗺𝗶𝗻𝗴 𝘃𝗮𝗻 ‘𝗱𝗲𝗿𝗱𝗲𝗹𝗮𝗻𝗱𝗲𝗿𝘀’

VACATURE: Programma manager bij Forum voor Programma Immigratie & Burgerschap (Migratierecht)

Immigratiedienst: Minder vaak voordeel van twijfel voor asielzoeker

Interview met Aad van Elswijk, advocaat vreemdelingenrecht te Rotterdam

Wat als je vergeten bent je verblijfsvergunning te verlengen?

Vraag: Kan ik mijn oude moeder naar Nederland halen?

UItspraak: Artikel 8 EVRM bij volwassen gezinsleden (moeder bij dochter)

Interview met Anton Kleijweg, advocaat vreemdelingenrecht te Voorburg (update: tegenwoordig in Den Haag)

VACATURE: Operationeel Manager Juridische Zaken IND Den Haag